Manque Dit. Ik ben echt op een verbod van het eindeloos data minen. Dat kan heel ongunstige uitkomsten hebben is ondertussen al lang aangetoond. Aan beïnvloeding van gedrag liggen hele studies ten grondslag die zijn gedaan door data van gebruikers te analyseren. En dat dat gevolgen kan hebben bewijst wel het feit dat zonder Cambridge analytica Trump nooit aan de macht was gekomen in de VS.
Sja en wat je verder allemaal zou moeten verbieden… Er zijn al veel bedrijven en overheidsinstellingen, defensie etc waar je geen Huawei telefoon ik je bezit mag hebben. Ik geef mijn kinderen ook niet zulke telefoons inderdaad, wat @Femkes al zegt. Dat voelt voor mij niet goed met alles wat daar in en op staat van hen. En ik wil dat ook weer niet binnen mijn netwerk hebben. Ik zou zelf dat soort keuzes niet willen weg halen bij burgers. Maar aan de andere kant, ik zie mensen wel heel domme dingen doen. (Slecht beveiligde Google nest met camera in je slaapkamer zetten). En de gevolgen daarvan (familie’s kapot door wappie theorieën, mensen die worden betrapt op vreemdgaan omdat ze vergeten waren dat Alexa opneemt wat in huis gebeurd).
TikTok verbieden ben ik uiteraard niet voor. Maar ik zie ook wel hoe dat tegen ons gebruikt zou kunnen worden. Ik zie bijvoorbeeld heel veel video’s de laatste tijd van vrouwen die met verve er voor kiezen om geen kinderen te krijgen. Laatst schreef daar een man in de comments iets in de trant van, China wil gewoon dat er in de westerse wereld geen kinderen meer geboren worden zodat ze ons kunnen destabiliseren en daarom zien jullie al deze video’s van elkaar. Sja je kan zeggen, wat paranoia en vergezocht. Ik vind dat dus eigenlijk helemaal niet zo vergezocht. Ik zeg niet dat het in dit geval waar is, maar er gebeuren echt wel ergere dingen hoor. En zeker online worden heel wat meer inspanningen geleverd over en heen van landen om elkaar onderuit te halen. Dan dat de meeste mensen zich bewust van zijn.