Zonnebloem et is een verschrikking! Ik dacht dat het bij jouw nu beter ging, knap dat jij hem dan nog mee krijgt naar school ik weet niet of dat bij N gaat lukken hoor. 🥺 De eerste 4 weken ging het hier hartstikke goed, het was een model kind. Nou nu niet meer. 🤔 Hoe praat jij hem om dan?
Ja zo erg was vorig jaar hè, toen hij net was gestart. Toen na de herfstvakantie ging het wat beter (wel vaak huilen nog) toen is hij 8 weken thuis geweest door quarantaine/Corona/lockdown en daarna was het tot april/meivakantie weer zo erg. Tussen mei en zomervakantie ging het wel goed en nu gaat het weer drama. Alleen huilt hij dus niet meer maar hij gaat zeuren: “ ik wil niet naar school” op de grond liggen, niet willen lopen, op schoolplein weer naar huis rennen, niet bij de juf blijven staan.
Ik praat er veel met hem over waarom hij het niet leuk vindt. Maar we weten het niet zo goed. Hij heeft steeds andere redenen (moe, druk, veel kindjes, saai, ik kan het al, ik vind het moeilijk, ik vind het makkelijk, ik wil geen fouten maken, ik wil niet praten in de klas) Maar op school laat hij niet echt dit gedrag zien. Ja, de erste 10 minuten moet hem met rust laten zegt de juf en hij wil vaak niet vertellen of de beurt hebben. Als hij iets moet doen wat hij nog nooit heeft gedaan dan wil hij het vaak niet doen omdat hij bang is dat het fout gaat maar dan kan ze hem vaak uiteindelijk toch stimuleren. Hij speelt heel leuk met iedereen, maakt grapjes, is leuk naar de juf, kan zijn werkjes verder allemaal heel vlot en goed (als hij zin heeft dus) heeft zelfs extra sommetjes en letters of moeilijkere puzzels, heeft nooit ruzietjes en als die er wel zijn gaat hij zijn eigen ding doen, speelt goed buiten en met gym…en hij heeft ook vriendjes en veel kinderfeestjes zelfs.
Dus het is erg moeilijk in te schatten wat er nu is omdat hij het niet onder woorden kan brengen en de juffen niets vreemds zien in gedrag. Alleen wij hebben in de ochtend en avond ene boos kind wat aftelt naar de “paarse dagen”” (weekend)
Oh, als je vraagt hoe was school zegt hij of: niet leuk of leuk. Soms verteld hij nog wat meer maar niet vaak. Best lastig. Het is hier vaak tillen naar school en hem vast houden tot ze naar binnen gaan 😩 Maar ja, net als tandenpoetsen moet hij naar school. Kan ik niet over onderhandelen..
Ik moet wel zeggen: hij had dit op de opvang al. Terwijl mijn oudste het nooit had. Niet op opvang, niet op school. En L heeft tot nu toe ook nog nooit een traan gelaten als we haar naar opvang of oppas brachten. Misschien is het ook gewoon hoe hij is.