[verwijderd] rustig aan meisje. Goed voor jezelf zorgen
Anders dan bij jullie die we hulp hebben, ben ik de hulp. Ik werk bij een thuiszorgorganisatie. Eerder moesten cliënten een eigen bijdrage betalen afhankelijk van hun inkomen. En afhankelijk van de indicatie kreeg de cliënt dan een bepaald aantal uren.
Dat is sinds dit jaar verandert. Als je een indicatie krijgt betaal je "abonnementskosten" aan de gemeente. Dit is voor iedereen gelijk ongeacht inkomen. Dus ineens zijn er veel meer cliënten. Maar per cliënt heb je veel minder tijd.
Vanuit de WMO mogen we alleen zorgen voor een schone leefbare ruimte. En dan alleen in de ruimtes waarin geleefd wordt. Zolder, logeerkamer etc mogen we niet meer doen. Officieel mogen we ook geen bakkie doen met de cliënt, maar veel mensen (met name de ouderen) hebben behoefte aan dat praatje.
De cliënt waar ik nu kom had eerder een indicatie van 3.5 uur. Ik mag er nu exact 2 uur en 20 minuten zijn. In die tijd wordt ik geacht om de keuken, badkamers (ja ze hebben er 2), huiskamer, hal boven, hal beneden en 1 slaapkamer schoon te maken. Zolder, studiekamer en logeerkamer doe ik (officeel) niet. Het is dus elke week kiezen wat met de Franse slag gaat en wat extra aandacht krijgt. De tijd vliegt voorbij.