Bloem Enigszins een trap met diverse tredes afhankelijk van inkomen en eigen geld zou ik wel goed vinden. Maar dan wel landelijk dezelfde normen. En geen willekeur.
Ik ben daar dus niet voor. Je inkomen zegt niet altijd over wat je te besteden hebt. Daarnaast betalen de hogere inkomens procentueel al meer belasting. Geld wat oa wordt gebruikt voor het financieren van deze voorzieningen. Ze worden dan dubbel belast. Ik vind het niet okรฉ dat hogere inkomens meer zouden moeten betalen, omdat er een groep is die misbruik maakt van deze voorzieningen.
Ik zou dan zelf meer voorstander zijn om meer/ andere maatregelen te treffen om misbruik tegen te gaan. Plus eventueel hetzelfde systeem zoals bij onze zorgverzekering. Iedereen betaalt hetzelfde maar een wat hoger maximum bedrag en bij een minimuminkomen krijg je โtoeslagโ in de vorm van korting. Het lijkt misschien hetzelfde, maar voelt naar mijn idee eerlijker. Het wordt dan toch wat breder gedragen en het is misschien ook een kleine drempel om misbruik tegen te gaan?
Over het algemeen is het geen keuze als mensen gebruik moeten maken van deze voorzieningen. Als ik mocht kiezen deed ik het 100x liever zelf of was het volledig mijn keuze of ik vond dat ik hulp nodig had. Dit voelt als iets waar ik de regie over kwijt ben. Ik vind het daarom ook niet te vergelijken met een particuliere schoonmaakhulp inschakelen. Dit is een vorm van zorg en niet enkel voor het gemak.