Volgend jaar zijn mijn ouders x aantal jaar getrouwd en willen mijn broer is en ik iets organiseren. Met zijn allen. Initiatief hiervoor kwam van mijn schoonzus. Zij denken dan aan iets van met zijn allen naar een bungalowpark. Leuk idee, ben ik voor. Alleen mijn schoonzus en broer vinden het, het meest eerlijk dat hun de kosten voor zichzelf betalen, ik die van mij en mijn kinderen en ieder 1 ouder of in elk geval de kosten van mijn ouders gedeeld door 2. Op zich snapte ik dat. Maar toch voelt dat niet helemaal eerlijk voor mij? We komen met z’n allen omdat mijn ouders dat gezellig vinden. Ik zou dan van de huur van het vakantie huisje, 5/8e betalen. En mijn broer en zijn vrouw 3/8e. Ik zou het fair vinden het gewoon door de helft te doen.

Ben ik nou ‘the asshole’ dat ik het ergens niet eerlijk vind? Mijn vriend gaat overigens ook mee maar die zou dan voor zichzelf betalen. Het is meer het gemak waarmee mijn schoonzus zegt ja jij neemt 3 kinderen mee dus dan betaal je daarvoor. Bedoel ik snap uiteraard dat het mijn kinderen zijn maar we gaan met z’n allen omdat we dat allemaal leuk vinden toch?

iMoeder Hun redenatie snap ik goed. Want jij bent nu eenmaal met meer personen (5) dan zij (3). In mijn ogen logisch dat je betaald voor iedereen die bij jou hoort.
    En dat jullie de kosten van jullie ouders delen.
    Nou zou het natuurlijk fijn zijn als zij zouden zeggen we delen alles gewoon door 2. Maar dat zou dan naar mijn idee meer uit coulance zijn, vanwege jouw situatie, dan dat het objectief ‘fair’ is. Daarbij ook nog uitgaande van de situatie dat je broer genoeg te besteden heeft.

Bloem Oh dat moet ik er misschien bij vermelden. Mijn broer en schoonzus werken allebei een leuke goeie baan en hebben geen kinderen. Ik heb ook een leuke goeie baan maar zorg alleen en zonder alimentatie voor m’n kinderen.

• Bloem hebben hierop gereageerd.

iMoeder Ja dan snap ik dat je denkt ‘waarom niet gewoon delen’. Maar echt verwachten kan je dat niet vind ik. Het is in mijn ogen objectief ‘fair’ maar gevoelsmatig kan dat heel anders liggen. Dat snap ik goed.

Bloem Ja het is zeker een gevoel ding. Op zich logisch dat ieder voor het eigen gezin betaald maar als we besluiten met z’n allen iets te doen. Heb ik niet echt de optie om 1 of meerdere van m’n kinderen dan maar thuis te laten of zo? En mijn ouders zijn juist dol op hun kleinkinderen.

Ik snap wel dat het scheef voelt voor jou. Het is hun idee om naar een bungalowpark te gaan, maar daar kun je uiteraard ook nee tegen zeggen als dat te kostbaar is voor jou. Daarnaast kun je niet verwachten dat anderen de kosten voor jouw kinderen op zich nemen.

Echter, als ik jouw broer was, had ik voorgesteld om voor beide ouders te betalen en op die manier de kosten alsnog 50/50 te verdelen. Dat doet hij nu niet. En als ik jouw vriend was, zou ik niet alleen voor mezelf betalen, maar meebetalen voor jouw kinderen. Dat doet jouw vriend ook niet. Wat dat betreft is men niet zo toeschietelijk in jouw situatie en dat dat vervelend voelt kan ik me echt goed voorstellen.

Als dit plan jou nu een rottige nasmaak geeft, kun je beter samen iets anders verzinnen. Als je dit gevoel laat broeien is dat ook niet bevorderlijk de onderlinge sfeer.

Wij gingen elk jaar met mijn familie op wintersport en we waren de enige met kinderen. Vanaf dat de kinderen uit het babybedje waren, betaalden wij voor 4 personen en de rest voor 2 personen. Ik vond dat zelf wel reeel en niet onbelangrijk, we konden het ook betalen. Nu hadden sommigen de voorkeur voor hele dure appartementen, maar dan gaf ik heel duidelijk aan dat het prima was, maar dat wij dan iets goedkopers zochten. Ik vind dus wel dat jij wat hierover te zeggen hebt in de zin van een goedkoper huisje of een ander uitje.

Overigens als jij mijn zus was geweest had ik het 50/50 gegaan en ik weet zeker dat mijn zus dat andersom ook zou doen als ik bijv in jouw situatie had gezeten. Je kan het misschien niet van de ander verwachten, maar ik vind dat als ik het zelf ruim genoeg heb, niet meer dan normaal om mijn zus te helpen. Bij mijn schoonzus (ook alleen met 3 kinderen) doen we altijd 50/50 of wij betalen voor haar en de kinderen. Ik vind het belangrijk dat zij en haar kinderen erbij zijn en ik gun ze dit ook gewoon.

Gevoelsmatig vind ik er dus wel wat van dat je broer zo op die 50/50 zit. Ik zou daar ook moeite mee hebben als ik in jouw schoenen stond, omdat ik het zelf nooit zo zou doen.

Ik vind het een beetje krampachtig klinken hoe je broer doet. Persoonlijk had ik gezegd we delen de rekening 50/50. Helemaal omdat jij in principe het in je eentje moet zien te rooien.

Zelf zou ik denk ik niet het bedrag door de helft doen maar bijv zeggen dat we met zijn allen gaan uit eten en dat ik dan de rekening betaal. En bijv de boodschappen van het eten en drinken wat je in het huis gebruikt zou ik betalen of een uitje of zoiets.

Ik snap jouw gevoel heel goed, ik zou zelf accommodatie 50/50 doen en de boodschappen daar en uit eten ook 50/50. Vind het persoonlijk nogal goedkoop van je broer. Maar dat is echt mijn visie hierop. Het gaat om jullie ouders, niet om wie 100 euro meer of minder betaalt vanwege wel of geen kinderen.

Persoonlijk vind ik het wel redelijk. Omdat jij kinderen hebt zul je een groter/duurder huisje moeten doen, dan wanneer je zonder kinderen was geweest.

Ik begrijp je gevoel wel hoor en als ik jouw broer was had ik het misschien anders gedaan, maar als ik degene was geweest met het voorstel had ik het wel zo gebracht. Ik wil er niet zo maar vanuit gaan dat een ander wel voor mij kan betalen.

Ik denk wel dat als je je hier niet fijn bij voelt je beter wat anders kunt bedenken. Sowieso zul je daar ook te maken krijgen met kosten die verdeeld moeten worden. Als er dan ook wrijving ontstaat is dat jammer van het leuke weekend/weekje.

iMoeder hoe is de rest verdeeld? Qua boodschappen? Als jij geen-alcohok-drinkende kinderen hebt, hun dure drank drinken, betaal je dan ook 5/8 vs 3/8?

Puur op het huisje snap ik het wel dat het per hoofd gaat. Maar de verdeling over boodschappen/restaurant vind ik ook meegenomen moeten worden. Als jouw kinderen bwv een kindermenu met een cola gebruiken in het restaurant en hun duurste gerechten met dure fles wijn kunnen ze veel duurder uit komrn dan 3x kindermenu.
              Of de fles limonade tegenover de fles sterke drank. Of zal chips tegenover tapas bij de borrel.
              Maar doen de kinderen mee met de volwassenen is het alweer anders.

(Ik weet de leeftijden zo even niet van je kinderen)

En: is het financieel haalbaar voor je om deze verdeling te doen? Of moet je echt sparen vooraf en hoe zit dat bij hun?

Toch6 hoe is de rest verdeeld?

Daar hebben we het nog niet over gehad. Maar ik ga er vanuit dat als het ieder voor zich is, dan ga ik inderdaad ook niet mee betalen aan hun drankjes etc

Toch6 En: is het financieel haalbaar voor je om deze verdeling te doen? Of moet je echt sparen vooraf en hoe zit dat bij hun?

Ik zal daar wel rekening mee moeten houden en voor moeten sparen ja. Mijn broer niet denk ik, al weet ik niet helemaal precies wat ze gewend zijn uit te geven aan alles. Ze hebben het in elk geval niet slecht samen.

Nescio Het gaat om jullie ouders, niet om wie 100 euro meer of minder betaalt vanwege wel of geen kinderen.

Dat is inderdaad wat me er aan tegen staat denk ik. We doen iets met z’n allen voor mijn ouders. Mijn ouders vinden dat leuk dat iedereen er is. Maar de rekening is voor mij dan

Voor alle andere dames, bedankt. Ik vind het in elk geval fijn dat er een aantal m’n weerstand snappen. Dat het niet helemaal aan mij ligt zeg maar.

Ik ga in elk geval aan mijn broer aangeven dat als er verwacht wordt dat ik dat deel op me neem, dat het dan wel binnen een x budget moet blijven. En dan is hij / schoonzus aan zet of ze dan nog steeds een bungalowpark willen en dan wat meer bijdragen of dat we iets goedkopers zoeken.

iMoeder

Ik denk dat dit een hele mooie oplossing/ reactie zal zijn.

Ik vindt het gevoelsmatig ook een beetje fout aanvoelen. De verdeling die ze maken.
                  Kijk als ze het nou niet breed hebben snap ik dat. Maar jullie doen het voor je ouders en niet voor jezelf dus de kinderen even thuislaten is nou niet echt een oplossen. Daarnaast ga ik er vanuit dat ze weten van je financiële positie en dat je niet zo maar alles kan doen en laten wat je wilt maar moet plannen en goed uitkijken soms.

6 dagen later

Manque Ja wel over gesproken maar we zijn er nog niet helemaal uit. Hebben de tijd ook nog even. Is volgend jaar pas

iMoeder Fijn dat het gesprek in ieder geval geopend is. Reageerde hij er wel okee op?