Nescio Wat super gaaf die cursus! Ik kan me helemaal voorstellen dat je daar op verschillende vlakken veel uithaalt!
Het klopt wat je zegt, het kost ook gewoon veel tijd en energie en ik verwacht geen wonderen. Het moet allemaal ook maar net kunnen en naarmate ze ouder worden, wordt het ook wel makkelijker op een bepaalde manier.
Hopsatee ik ben mezelf kwijt en ik weet niet wat ik leuk vindt dus ben dat ook aan het ondrzoeken zowel privé als werk)
Ja herkenbaar, al betwijfel ik of ik mezelf kwijt ben of gewoon nooit echt gevonden heb... als je snapt wat ik bedoel. Wel onwijs goed dat je daar nu met coaching ook mee bezig bent. En het is zeker zo; er zullen altijd periodes zijn waarin het makkelijker gaat dan andere periodes en dat is ook accepteren.
LilyMilie Ik heb mijn hele leven uitgestaan omdat dat mijn coping is. Ik vlucht en camoufleer. Ik word één met de verwachtingen rondom mij, en heb daar een vreemd soort comfort in gevonden.
Ja dit ben ik ook. 100%, inclusief (in mijn geval vermoedelijke) ADD en de oorsprong daarvan. Ik denk ook dat mijn huidige worsteling veel dieper zit dan dat ik niet weet welke cursus oid ik moet kiezen of dat ik niet weet hoe ik mn telefoon weg moet leggen. Het is een voortslepende autonomie versus aanpassing-strijd waarbij ik ook al jong kwijt geraakt ben wie ik überhaupt ben en waar ik blij van wordt. Laat staan daarvoor uit durven komen als het iets anders is dan de omgeving op basis van je leeftijd/geslacht/etc verwacht. Die onrust zit ook in mij en past ook wel bij me. Ik ben me daar wel bewust van, maar mag er inderdaad misschien wat meer geduld en compassie voor uittrekken. Fijn te lezen dat jij daar ook in positieve zin mee bezig bent. 🙂
Pimpelmeesje echt he... flinke prijs die je betaalt. Maar je krijgt er zooooveel voor terug 😛
iMoeder Ik denk eigenlijk dat het een teken is van het toch te druk hebben, ook al beleef je dat zelf niet zo in het gewone dagelijks leven.
Dat zou best kunnen. Althans, ik denk eigenlijk dat ik nu juist in rustiger vaarwater zit dan ooit, met twee kinderen op de basisschool en werk wat ik zelden zo overzichtelijk heb ervaren als nu. Misschien komt nu even de rekening voor jaren verstand op nul en randpsychotisch van vermoeidheid door het leven gaan. Misschien heeft dat tijd nodig inderdaad.
iMoeder Een cursus doen en zo kan natuurlijk erg leuk zijn. Alleen het leest een beetje alsof dit van jezelf moet?
Als ik het teruglees snap ik wel wat je zegt. Ik denk alleen wel echt dat ik die intellectuele uitdaging nodig heb. De cognitieve prikkeling, juist in cursusvorm omdat je dan omringd bent door anderen, geeft mij juist ontspanning en energie. Laatst las ik ergens dat gebrek aan cognitieve uitdaging kan voelen als op een streng dieet zijn en continu een gevoel van honger hebben. Ik herken dat helemaal en denk deels daardoor dat mijn leven al lang ‘magertjes’ voelt, in ieder geval voor wat betreft mijn eigen ontwikkeling. Ik denk alleen wel dat het gedoseerd moet, want het kost ook energie, vooral de organisatorische kant van het verhaal.
Femkes Een heel groot verschil tussen slapen of scrollen is dat scrollen hersenloos lijkt, maar heel erg overprikkelt en slapen hersenloos lijkt, maar juist zorgt voor prikkelverwerking. Ik zou niet snel schrappen in je slaap, maar wel in je scrollen.
Het effect is anders alleen is de functie voor mij precies hetzelfde; vluchten. Ik slaap genoeg en zorg daar ook bewust voor (heb sowieso veel slaap nodig), maar ik kan dus rustig om half 9 m'n bed in duiken als ik ‘klaar’ ben met de dag. Niet omdat ik moe ben en écht moet slapen, maar het is een soort onvoldane lamlendigheid waarmee ik m’n bed soms in stap. Niet iets waar ik heel trots op ben, maar wat veilig voelt. De dingen die je noemt doe ik wel en die laden mijn batterijtje wel voldoende op om de dagelijkse rush te kunnen bolwerken, maar er mist gewoon iets, iets wat echt veel meer over mij gaat en waar mijn hart sneller van gaat kloppen, iets wat iets in mij aanwakkert waarvan ik weet dat het een steekvlam kan zijn, maar nu voelt als een lullig waakvlammetje.