LilyMilie Maar om te gebruiken in de psychologie en sociologie vind ik wat eh… nja, ik snap dat niet zo want daarvoor is hij veel te basic. Te simpel.
Het is een theorie die onbedoeld veel invloed heeft gehad. Vandaar dat deze denk ik, wordt behandeld in de eerste jaarsvakken binnen de sociale wetenschappen. Freud wordt bijv ook behandeld en tja wat zullen we daarover zeggen 🤪.
LilyMilie Maar creativiteit wordt niet toegepast voor zelfontplooiingen (ontwikkeling van talent, het vinden van je persoonlijke sound of stijl).
Bedoel je daarmee creativiteit an sich of als er sprake is van creativiteit binnen bijv een oorlogssituatie?
Ik zit voor mijzelf nog na te denken over wat zelfontplooiing nu eigenlijk is. Het heeft voor mij als term wat hoogdravends (ik vind het een beetje een kriebelterm) en dat komt niet helemaal overeen met hoe ik het zou willen zien. Alsof wat je doet bewust het doel heeft om jezelf verder te ontplooien? Is dat altijd iets positiefs of überhaupt iets waar we naar moeten streven? Kan dat je ook niet ongelukkig maken? Ik heb zelf steeds vaker de behoefte om dat juist los te laten en dat misschien ook zie als ontplooiing? Gewoon creatief zijn zonder er perse beter van te worden, maar meer kunnen genieten van het proces zelf of het gebruiken om de verbinding met de ander aan te gaan? Is dat dan geen zelfontplooiing of juist wel? Ik ben geneigd tot het laatste. Beetje vaag, maar ik weet het gewoon nog niet zo goed.
Manque Het leven en mijn energie zijn eindig, dus ik wil zaken prioriteren die mijn leven zin en een bepaalde voldoening geven en niet constant meegaan in de waan van de dag.
Het is voor mij ook echt goed om stil te staan bij deze vragen. Ik had gisteren een vergelijkbaar gespreksonderwerp met de neuropsycholoog, maar toen kwam ik er niet uit. Het bleef te vaag. Ik denk dat ik zelf ook de behoefte voel om het concreet te maken. Niet te blijven hangen in het denken over. Wat jij hierboven schrijft, vind ik voor mijzelf ook heel belangrijk. Anders wordt het overleven ipv leven.
Vulpen maar zingeving is meer piekeren en filosoferen.
Ik zie het denk letterlijk als ‘zin geven’ aan je leven door middel van wat je wel en niet doet. Daar kan natuurlijk een heleboel denken mee gepaard gaan, maar enkel erover filosoferen en vervolgens er niks mee doen, lijkt mij juist wat zinloos ipv dat het zingevend is.