Manque Vrouw zijn.
Is vrouw zijn, vrouwelijk zijn?
Is het een kwaliteit, en wat houdt dat in?
Is het een kracht?
Wat ziet de ander van jouw vrouw-zijn en hoe voelt het van binnen?
Wat is biologisch en wat is mentaal?
Wat waardeer je in jouw vrouw-zijn?
Wat maakt je boos, verdrietig of blij over jouw vrouw-zijn?
Heb je twijfels of ambivalentie over jouw vrouw-zijn?
Op persoonlijk niveau
Ik vind vrouw zijn op zich geen kracht, ik denk wel dat veel vrouwen krachtiger zijn dan veel mannen, maar dat is omdat het in de samenleving moeilijker is om vrouw te zijn. Maar er zijn ook heel veel sterke mannen, dus ook hierin denk ik dat er meer verschil binnen de groepen is dan tussen de groepen.
Ik denk dat andere mensen mij als heel stereotype vrouwelijk zien. Ik draag bij voorkeur rokken en jurken, baal ontzettend dat mijn haar gewoon niet groeit. Tegelijkertijd doe ik beperkt aan make-up, ben ik de kostwinner en ben ik de klusjesvrouw in huis. En dat sluit wel aardig aan bij hoe ik me voel.
Geslacht is biologisch, gender is mentaal. Daarom komen ze soms ook niet overeen.
Ik denk dat ik niet zozeer iets waardeer in mijn vrouw-zijn, het is gewoon. Ik vond het gaaf om leven voort te kunnen brengen, maar zwanger zijn vond ik vreselijk. Ik vond het fantastisch om met de borst re kunnen voeden, ik vond het ook een onmogelijke verwachting.
Het vrouw-zijn zelf geeft mij niet perse een emotie, wel de sociale normen en risico's die erbij komen. Inmiddels meer voor mijn dochter dan voor mij. Ik hoorde gisteren op de radio 'just a girl' van no doubt terwijl ik net daarvoor had gelezen over instagram groepen waar jongens en mannen foto's van meiden verspreiden om ze te vernederen. En dan hoop ik heel hard dat het de naweeën zijn van een gruwelijk patriarchaat, maar tegelijkertijd boezemt het me echt extreme angst in dat dit bestaat. Niet dat ik denk dat dit de norm is, maar wel dat het dus de norm is bij een bepaalde groep en dat beangstigt mij aan vrouw zijn.
Ik heb op zich geen ambivalentie over mijn vrouw zijn. Wel over mijn moeder zijn, ik denk dat ik liever een vader was geweest. Bij alle stellen die ik in mijn omgeving zie, hebben zij de betere rol. Zelfs bij het stel in vechtscheiding komt hij er beter vanaf omdat hij veel meer hulp krijgt in de opvoeding dan zijn ex. Sinds ik moeder ben, ben ik ambivalenter over vrouw zijn, nog meer dan glazen plafond, minder bewegingsruimte en dergelijke die ik altijd al heb ervaren.