Toch6 het grappige is dat zij het juist positief labelt. Van meiden/ vrouwen wordt meer dan van jongens/mannen verwacht dat ze zorgzaam, meegaand en ‘lief’ zijn. Als vrouwen ouder worden, lukt het ze vaak beter om hun eigen mening en hun grenzen aan te geven. Dan worden ze vaak weg gezet als Karens, schoonloeders, kenaus, heksen etc. Terwijl van mannen veel meer geaccepteerd wordt dat ze hun grenzen aangeven en daar ook minder van dit soort ‘scheldwoorden’ voor zijn. Ik denk ook dat dat oudere mannen in onze samenleving meer gerespecteerd worden dan oudere vrouwen. Oudere vrouwen zien er niet meer ‘leuk genoeg’ uit, ze zijn ook niet meer zo lekker meegaand en kneedbaar, dus laten we ze niet al te serieus nemen. En de oudere vrouwen die zich wel laten horen, zijn allemaal oude heksen. Even heel zwart - wit hoor 😉
Ik weet trouwens niet meer precies hoe ze het verwoorden in het boek, maar dit is wat ik eruit haalde en het heeft mij wel aan het denken gezet. Niet dat er geen irritante schoonmoeders etc zijn hoor, maar het zette mij wel aan het denken ik hoe ik zelf naar oudere vrouwen kijk. Ik was mij er te weinig van bewust hoeveel kracht en de wijsheid oudere vrouwen kunnen hebben.