iMoeder Bij de meeste kinderen is voelen of je vol zit niet het grootste issue met eten. Je hebt ook maar alleen je broodtrommel bij je
Ik denk dat dit juist voor veel kinderen wel een issue is. Bijna een half miljoen kinderen in Nederland heeft overgewicht en de helft van alle volwassenen heeft overgewicht. Ik denk daarom dat het voor veel kinderen wel belangrijk is om al vroeg te leren luisteren naar wat hun lijf hen verteld. Mensen eten meer voor de tv, omdat ze door de afleiding de signalen van verzadiging sneller missen en op de automatische piloot door blijven eten.
Ook broodtrommels hoeven niet altijd volledig op. Net zoals borden niet altijd leeg moeten mijn inziens. Ik vind luisteren naar wat je lijf je vertelt een belangrijke vaardigheid (ook op andere vlakken trouwens) om al van jongsaf aan te leren. Ik heb het als kind in ieder geval nooit geleerd en een belangrijke oorzaak van mijn overgewicht als kind en op latere leeftijd. Er zijn natuurlijk veel meer oorzaken, maar deze is zeker wel belangrijk.
Daarnaast zijn er ook kinderen die juist niet eten door de afleiding van een scherm en ook dat lijkt mij niet goed. En de kinderen die bijv wel echt een afleiding nodig hebben om überhaupt te eten, kun je bijv wel een boek of iets dergelijks geven. Het hoeft geen one size fits all te zijn, elk kind heeft hierin een andere behoefte.
iMoeder Of het een slechte gewoonte is. Ja ik weet niet. Is misschien ook een beetje een waarde oordeel?
Op welke manier bedoel je? Het feit is dat mensen meer eten /grotere porties nemen voor de tv. Voor mij is het vrij logisch dat dit over het algemeen geen goede gewoonte is. Uitzonderingen daargelaten uiteraard voor degene die de afleiding nodig heeft, maar overgewicht is qua aantallen een veel groter probleem in de westerse wereld qua gezondheid dan ondergewicht.
Edit: los van bovenstaande denk ik eigenlijk dat iets ‘mindfull’ doen, goed is. De continue stroom aan prikkels die we op een dag te verwerken krijgen is belastend voor ons zenuwstelsel. Het even een moment rust geven, kan denk ik sowieso geen kwaad.