Manque Ik weet wel dat die verschillen er zijn, omdat het belangrijk was dat ik voor het instellen van mijn levo gebruik moest maken van steeds hetzelfde lab en het bloed ook steeds op dezelfde tijd afnemen, voor het eten en voor het innemen van het medicijn, om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven van wat de levo deed.
Dit hebben ze mij ook nog nooit gemeld. Ik weet zelf dat het beste is in de ochtend voor het eten, maar toen ik nog bij de endocrinoloog liep, prikte ik vaak als ik daar toch was voor een afspraak. Vond ze allemaal prima. Wat inderdaad vreemd is, want ik was juist bezig met instellen op euthyrox.
Manque Wat heb je precies wel/niet dan?
Het gaat om de antistof beta-2 glycoproteïne 1 IgG. De eerste keer testte ik positief en de tweede keer een halve punt onder het afkappunt. Oftewel negatief. Veel andere ziekenhuizen hanteren echter een veel lagere grenswaarde. Er lijken twee verschillende afkapwaardes in Nederland gehanteerd te worden. Als het positief is, heb ik andere medicatie nodig, omdat ik anders een extra groot risico loop op oa een hart- en/of nog een herseninfarct, maar ook zonder dat meer hersenschade, grotere kans op ontstekingen etc. Best belangrijk dus. Het gaat echter om een auto-immuunziekte, die maar 2000 mensen in Nederland hebben. Er is heel weinig kennis over bij artsen.
Bij alles wat ik erover lees, is het zoveel herkenning. Ik voldoe ook aan alle klinische criteria (herseninfarct, herhaalde miskramen, naast de wat meer algemene en 'vage' criteria). Het zit mij al langere tijd enorm dwars dat er niet serieuzer naar gekeken wordt.