Bloem het blijft natuurlijk wel mijn mening 😅. Ik wil ook niet claimen dat iets perse wetenschappelijk onderbouwd moet zijn om effectief te zijn. Wie weet zijn er over 10 jaar hele andere inzichten.
Met Roodlasertherapie, hyperbare zuurstoftherapie etc. na een cva worden wel enige resultaten behaald, maar de effecten zijn klein, individuele verschillen groot en het beste resultaat is in de eerste fase na het cva. Met name in de chronische fase is nog weinig bekend.
Ik vind dat hij valse verwachtingen claimed en de prijzen zijn niet mals. Er is niks mis met ademhalingstherapie en yoga. In tegendeel, maar je gaat er niet van lopen als je halfzijdig verlamd bent. Het misleidende van heel veel onderzoek op dit vlak dat het vaak wordt uitgevoerd bij patiënten zonder zichtbare hersenschade en dat ze de resultaten dan te makkelijk generaliseren naar patiënten met wel ‘aangetoonde’ hersenschade. Het is een kwetsbare doelgroep en je wilt alles proberen, maar als de resultaten tegenvallen, kan de klap wel heel hard zijn denk ik. Mij zou je denk ik kunnen opvegen. Ik zou dat emotioneel echt niet trekken.
Als je op het gebied van tijd, geld, beschikbare energie niks te verliezen hebt en geen verwachtingen hebt, zou ik er een poging aan wagen, maar anders zou ik zelf heel kritisch zijn.