Zonnebloem mijn schoonouders behandel(d)en zowel kinderen als schoonkinderen als kleinkinderen ongelijk. Zowel qua aandacht als materialistisch.
Bij mijn ouders merk ik niet dat D (de oudste) anders wordt behandeld dan mijn andere 4, tov neefjes zie ik zelf ook geen voortrekken ofzo. Er is uiteraard wel verschil, met name door leeftijden. D wil uiteraard niet meer bij oma op schoot, neefje van bijna 1 wel 😉 en C is een knuffelkont dus die knuffelt opa en oma ook meer dan D ooit heeft gedaan. Maar D knuffelt sowieso niet graag.
En L is nu 2x met oma naar tweedehands kledingwinkel geweest, maak je de jongens ook niet blij mee 😉 (rekening is voor mij wat L dan uitkiest)
Dus ja, er is verschil in behandeling maar dan vooral door leeftijd en kinds voorkeur. En woonafstand. Mijn kinderen kunnen allemaal zelfstandig naar mijn ouders, de 4 neefjes niet maar 2 neefjes logeren dan weer vaker ivm oppas.
Maar bijvoorbeeld verjaardagscadeau is een vast budget en dat kan dan eens euro meer of minder zijn omdat dat zo uitkomt met de wens van het kind.
Met 14 jaar verschil (en straks 15 jaar en wie weet wat er nog volgt bij zusjes) en nu 9, straks 11, kleinkinderen is iedereen 100% gelijk ook niet te doen, dan wordt het ook krampachtig.
Ik heb zelf absoluut niet het gevoel dat 1 kleinkind, of kinderen van 1 kind, worden voorgetrokken.
Dat de 1e keer oma worden het speciaalste is kan ik me iets bij voorstellen, je krijgt er tenslotte een rol/titel bij, maar het kind zelf is er niet specialer door.