Hoelang werkt een hormoonspiraal (Kyleena) en wat zijn de tekenen dat hij niet meer optimaal werkt?
Ik ging google'en want mij stond bij 5 jaar.
Maar op sites als Buyer (de fabrikant) staat er op de NLse site 'hooguit 5 jaar', en op BE site 'maximaal 5 jaar.'
Ook op https://db.cbg-meb.nl/bijsluiters/h118462.pdf (College ter beoordeling van geneesmiddelen) staat 'hoogstens 5 jaar'.
Andere, de meer op consumenten gerichte sites staat vaak 'werkt 5 jaar'. Maar dat klopt dus niet. Hij zou theoretisch gezien ook na 3 jaar al uitgewerkt kunnen zijn? Of na 4? of na 2? Er staat tenslotte nergens een tijdvak, enkel een max.
Dat zit me totaal niet lekker.
Ik heb mijn spiraal nu anderhalf jaar maar wie zegt dat hij nog goed zijn werk doet?
Weet iemand hier meer over? Hoe ik de 'hoogstens' moet interpreteren bijvoorbeeld. En/of wat de tekenen zijn dat een spiraal niet meer optimaal werkt.
Ik wordt elke maand gewoon ongesteld, hetzij veel lichter, maar de afgelopen maand en deze maand zijn het weer bijna volle menstruaties. Ik wil er vanuit gaan dat dat normaal is maar eh.. nja dat lukt me niet helemaal nu ik weet dat spiraaltjes hoogstens 5 jaar werken en dus niet per def 5 jaar.