Trees Vooral meisjes zijn als ze ouder worden heel goed in camoufleren.
H is daar echt een ster in. Die kan al verlegen/onzeker zijn, en die heeft vanaf jongs af aan geleerd dat 'zichzelf zijn' betekent dat ze gepest wordt, of afgewezen. Ze is daar mega gevoelig voor..
Nu had de onderzoeker ook iets gezegd dat ze H vrij rustig vind, maar ja, wat wil je.. het is een vreemde. Moet ik de voice berichten van H op de terugweg laten horen? Camera's ophangen in huis? Want H ontplofte gisteren qua hyperactiviteit omdat ze zich had ingehouden. Ik was gewoon geneigd haar een kwast te geven, onder het motto "als je toch staat te springen, kan je net zo goed meteen het plafond verven.."
Waarop ze reageerde door keihard "I believe I can fly" te gaan zingen. Natuurlijk doet ze dat niet in de Mac, of in zo'n onderzoeksruimte met een vreemde.. want dat is 'raar', en dan wordt ze afgewezen..
De therapie die ze gehad heeft zorgt ervoor dat ze heel voorzichtig steeds meer zichzelf durft te tonen, maar dan wordt ze weer afgewezen door docenten die het maar onzin vinden dat ze zich niet gewoon even kan concentreren, of die het irritant vinden dat ze kletst, dus dan klapt ze weer dicht, en raakt ze thuis overstuur dat de docent haar gekwetst heeft en ze de volgende les maar weer haar mond gaat houden.
Ik verwacht dus ook niet veel van de vragenlijst van de mentor..
Haar vorige psycholoog heeft haar gezien. Die kreeg de verlegen H binnen, en met het afsluitende gesprek heeft ze aangegeven hoe anders H is als ze zich op haar gemak voelt. Dat ze inderdaad niet blijft zitten, maar gewoon de kamer door wandelt, dat ze de oren van je hoofd af kletst, van de hak op de tak springt, en ieder blaadje, vogeltje, geluidje, dingetje moet benoemen en vervolgens haar verhaal kwijt raakt en begint over een lippenstift die ze op tiktok heeft gezien..
Maar die H krijg je pas te zien als ze je vertrouwd. Niet in 2 ochtenden, of in een drukke klas met peers, en niet in een McDonald's eens in de maand.
En die psycholoog is niet op goede voet bij de instelling weg gegaan, volgens mij klopt het dossier van geen kanten, dus ik weet niet of dat er bij betrokken gaat worden. Ik ga het wel aangeven, dat ze contact op moet nemen met haar.. maar of ze dat doen?
En ze heeft hulp nodig, om te leren accepteren dat ze 'anders' is, en dat ze daarin gewoon zichzelf mag zijn. Maar op dit moment ben ik de enige die dat kan zeggen.
Haar vader niet, school niet, en H laat het zelf ook niet zien.
Want die friemelt ónder de tafel, zodat niemand ziet dat ze 'raar' is.. en ze houdt zich in voor een uurtje, en vliegt vervolgens thuis tegen het plafond aan.
Ze heeft (letterlijk!) lijsten met "mensen bij wie ik mezelf mag zijn en op een stoeprand mag springen en mag kletsen", en "mensen bij wie ik normaal moet doen". Dat doet gewoon pijn dat ze dat nodig vind 😔
Maar doe dat onderzoek met mij, I, haar vriendje, haar vorige psycholoog, of hang een camera op in huis, en dan heb je pas de echte H.. dan is er gewoon geen twijfel meer, dat word het de snelste diagnose die ooit gesteld is. Ik vreet ál mijn schoenen op als ze geen adhd heeft.
Toch6 Leg dan de 3 lijsten van jullie naast elkaar en kijk waar er 2 overeenstemmende antwoorden geven.
Op dit moment is dat dus die van mij, vader en mentor, en dan worden de overeenstemmende antwoorden "H is een verlegen, rustig meisje".
Ze is álles behalve dat als ze zich veilig voelt.
H is Animal van de muppets op speed in een breakdance op kerstavond. Met een beetje Joey van Friends erbij 😂
Het enige moment dat H 'rustig' is, is wanneer ze cafeïne op heeft, dat werkt tegenovergesteld bij haar 🤦♀️
Maar dát is de echte H.. niet dat meisje eens in de maand bij de Mac.