Pimpelmeesje Ik heb heel veel labradors en een paar golden retrievers gekend, en heb van iedereen gehoord dat ze qua beweging wel heel veel nodig hebben, tot ze 2 a 3 zijn dan is het veel minder noodzakelijk.
Heb ik nog nooit gehoord van een raszuivere labrador en deze ervaring heb ik ook niet met echte labradors. Bij de labrador vereniging zie ik dit ook niet. Er zijn altijd uitzonderingen, maar dat is absoluut niet de standaard. Pups/ pubers zijn altijd drukker, maar zijn nog steeds rustig in vergelijking met de meeste andere rassen. Er is daarnaast ook nog een verschil tussen werk- en dierlijn.
Ik kom weleens drukke ‘labradors’ tegen, wat volgens baasjes labradors zijn, maar waarvan ik direct zie dat ze niet raszuiver zijn. Mensen hebben geen zin om 1400-1600 euro voor een echte te betalen en op een wachtlijst te staan. De redenatie is dat ze voor 600-800 euro ook een labrador kunnen kopen. Dat zijn geen gecontroleerde labradorlijnen, waarbij geselecteerd is op gedrag en ziektes en waar andere rassen doorheen zitten. Vooral bruine labradors zijn nogal eens doorgefokt en hebben daardoor de reputatie dat ze druk zijn. Komt omdat deze kleur populair was en broodfokkers hierop gefokt hebben zonder rekening te houden met het gedrag (dit mag niet van de labradorvereniging en zijn dus honden zonder gecontroleerde stamboom). Ik hou mijn mond als mensen denken dat ze een echte labrador hebben, maar ik zie direct dat het geen echte is. Als niet kenner zie je het verschil ook niet. De labrador van @Huggybird is denk ik wel een raszuivere labrador naar wat ik op de foto’s heb gezien (klopt dit?).
Zelfde geldt trouwens voor labradoodles. Eerste kruisingen (F1) of een zelf gefabriceerde labradoodles heeft vaak ook andere eigenschappen dan bijv een labradoodle F3 (verdere kruisingen). Ik geloof dat je dan ook tussen de 2000-2500 euro betaald en de wachtlijst was 2 jaar geleden ongeveer 2-3 jaar, maar is hetzelfde verhaal als een labrador. Mensen willen dat niet betalen, maar verwachten dan wel de eigenschappen van een gecontroleerde labradoodle.
Er zijn altijd uitzonderingen op bovenstaande, maar dat ze druk, veel beweging nodig hebben, is geen kenmerk van deze rassen mits ze raszuiver zijn met stamboom. Nu is een labradoodle officieel geen ras, maar in dit geval dan nestjes die goedgekeurd zijn door de labradoodle vereniging. Die stellen echt hele hoge eisen. Wij hebben hier toen ook nog naar gekeken en 90% van de nestjes voldoet dus niet aan de eisen.
Het zijn hele slimme rassen (staan in de top 10 van de meest intelligentste hondenrassen), maar ze hebben net zoals elke hond opvoeding nodig. Echter merk ik zelf wel duidelijk verschil met eerdere honden die ik heb gehad (van andere rassen). Ze hebben echt veel minder training nodig, zijn rustiger en meer geconcentreerd, hebben het vaak na een paar keer al door en zijn enorme pleasers. Ik vind het echt veruit het makkelijkst op te voeden ras, waar ik zelf ervaring mee heb. Uiteraard moeten ze nog steeds opgevoed worden. Daar ontkom je bij geen enkele hond aan.