Femkes En dat helpt een hoop in jezelf beter voelen in jezelf.
Zeker!! H zit aan de andere kant van het spectrum en haar zelfbeeld op de basisschool was echt shit. Want ze was de enige die niet kon rekenen en moeite had met begrijpend lezen, en dus 'dom'.
Maar op de basisschool was gewoon geen ruimte voor andere dingen. Zeker door corona, de achterstand, en de complete focus op cito-toetsen. Creatieve vakken waren de eerste die volledig kwamen te vervallen, die heeft ze na groep 5 gewoon niet meer gehad. Meer 'verhalende' vakken als geschiedenis, aardrijkskunde of biologie die ik ook al deels gehad heb op de basisschool hebben ze überhaupt nooit gekregen. Alles draaide alleen nog maar om precies de dingen die ze niet kon, op een uurtje in de week Engels na.
Op de middelbare werd de balans gewoon veel beter. Ze had nog steeds moeite met begrijpend lezen, maar de principes van Nederlands en grammatica regels snapt ze prima, dus dat cijfer knalde omhoog. Wiskunde, tja, dat bleef shit, maar die les was voorbij en vervolgens kreeg ze Engels, waar ze ineens in de plus klas terecht kwam. Vakken als maatschappijleer en gastheerschap zijn al veel visueler, en ze is goed in de praktijkvakken. Dus ze ging van "ik kan niks, behalve 1 vak", naar "ik kan alles behalve 1 vak", en ze is echt gaan opleven.
Ze ging van de basisschool af met een cito rapport vol V-en, en heeft nu een diploma met geen enkele onvoldoende en een extra certificaat van een hoger niveau.
Femkes Het is trouwens bij mini op haar nieuwe basisschool ook veel beter.
Dat is fijn om te horen!!