Pimpelmeesje Er zit een hele leuke kleinschalige plek in de buurt, een atelier, ik vind 't echt jammer dat hij dat (nog) niet wilt.
Jammer inderdaad. Dat zit hier ook en is echt een leuke plek. De dagbestedingplekken op mijn werk zijn gemiddeld vaker toch van een lager niveau. Niet gek, want daar komen ook veel mensen van de 24-uurszorg. Deel heeft aangeboren hersenletsel met een algeheel lager niveau van functioneren, maar ook een deel van mensen met NAH die premorbide al wat lager functioneerde en na NAH daardoor in de 24-uurszorg komen. Zeker niet allemaal hoor, maar gemiddeld genomen zie ik verstandelijk wel een wat lager niveau van functioneren dan hier in het kleinschalige atelier. Ik zie daardoor ook wel verschil in hoe begeleiders cliënten bejegenen.
Voor specifiek lotgenotencontact zijn vaak de nah cafés of brein cafés wel leuk. Zijn vaak wat minder bejaarden dan de standaard lotgenotengroepen. Ik weet niet of het ook ik jullie regio zit, maar er zijn ook lotgenotengroepen speciaal voor mensen met afasie, waarbij ze gaan schilderen. Ik las dat pas ergens, maar ik weet niet meer waar. Is i.i.g. heel laagdrempelig.
Pimpelmeesje ja maar hij is erg anti-medicatie. Er kan ook veel niet met de medicatie die al heeft, maar op dit stuk ga ik de strijd niet aan..
Snap ik, mocht hij het ooit toch overwegen dan raad ik sowieso aan om het via een neuropsychiater te regelen. De wisselwerking met andere medicatie en het feit dat een beschadigd brein toch wat anders op medicatie kan reageren kan inderdaad wel een ding zijn.
Pimpelmeesje dit gesprek heb ik regelmatig, maar hij zegt dan vooral leuke dingen te willen doen, tekenen thuis, etc.
Ik vind het persoonlijk best wel een begrijpelijk doel. Persoonlijk word ik altijd wat kriegelig als mensen vragen naar mijn lange termijndoelen en toekomstdromen. Zo goed mogelijk mijn dag door komen en ook nog energie overhouden om regelmatig leuke dingen te doen, vind ik al meer dan een uitdaging genoeg. Ik heb helemaal geen ruimte en energie voor grote dromen en toekomstplannen. Ook geen behoefte meer aan, omdat mijn perspectief daarin denk ik ook veranderd is. Ik vind veel niet meer zo belangrijk en leef veel meer bij de dag. Wat mij wel helpt is om het echt concreet te maken en wie weet kan hij hier ook wat mee. Wat wil ik doen aan leuke dingen, wat is haalbaar, wat heb ik hiervoor nodig en hoe ziet dit er concreet uit.
Alleen leuke dingen met jou gaan doen is niet haalbaar. Jij hebt ook geen eindeloze energie en ook behoefte aan je eigen ding (lijkt mij iig). Als hij aangeeft leuke dingen te willen doen. Oké met wie kan dit nog meer naast jou en wat is hierin dan reeel, ook rekening houdend met jouw behoeftes? Waarom wil hij leuke dingen doen? Is het voor de afleiding of de variatie of gewoon willen genieten of het sociaal contact of een combinatie en kunnen deze onderliggende redenen ook op andere manieren bereikt worden zonder jou verder te belasten of juist helpen om jou verder te ontlasten? Dit soort vragen zeg maar.
Pimpelmeesje en ik heb mij voorgenomen om wat vaker een weekendje weg te gaan
Goed idee! Het is ook zwaar en je hebt ook de ruimte nodig om bij te tanken. Hormonen zijn ook stom en soms wordt het dan gewoon ook teveel. Wel fijn dat jullie goed hebben kunnen praten en ik gun jouw echt wat meer rust 😘.