CrazyCatLady Ja nee dat heb ik niet. Mijn hoofd gaat daar heel slecht op. Ook op simpele spelletjes inderdaad zoals Candy crush. Ik weet niet wat dat is, maar ik wordt daar heel onrustig van. Ik heb het met lezen ook. Als de tekst heel Jip en Janneke niveau geschreven is, dan kom ik er gewoon niet doorheen. Dan kan ik er mijn aandacht niet bij houden en raak ik elke keer kwijt waar ik gebleven was. Bij sommige smut boeken heb ik dit ook.
Trees Hoe doen ze dat beïnvloeden? Mbv online advertenties bijv? Of nog meer? Wat voor gegevens verzamelen en verkopen ze precies als ik niet zoals nu de boel zou blokkeren?
Gegevens moet je vooral denken aan big data en dan analyseren naast elkaar. Als je heel veel gegevens bij elkaar gooit komen daar altijd patronen uit, en die zeggen iets. En dan moet je denken aan, op welke tijdstippen gebruik jij je telefoon en hoe lang dan? Dan zegt iets over wanneer jij wakker bent en wanneer je slaapt. Zit daar een patroon in? Bijv rondom je menstruatie, of als je dat jaren monitort, kunnen we dan je menopauze voorspellen? Zit er ineens een piek in, dan is er misschien iets aan de hand. Misschien ga je door een verlies heen of ben je juist verliefd?
Op welke momenten scroll je een video door, dat is het moment dat je afhaakte dus wat gebeurde er toen? Dus wat houd jouw aandacht vast en wat juist niet? Wanneer sluit je de app af? En wat deed je daarna? Als je de hele telefoon weg legde had je waarschijnlijk gewoon iets te doen, maar ga jij daarna naar je browser om een product te zoeken, dan is dat hele interessante info want dan heeft iets je getriggert om iets te gaan kopen.
Met welke mensen in jouw contacten praat jij allemaal? En op welke tijdstippen praat je met wie? Met wie wissel je video’s uit, en naar wie stuur jij foto’s? Stuurt diegene ook foto’s naar jou? Zo nee, dat is vast een opa/oma. Sturen de mensen die jij berichtjes stuurt ook berichtjes naar jou? Dan hebben jullie een goeie band. Maar als het eenrichtingsverkeer is, dan is het wellicht je puber kind of een ex? Daar kun je hele netwerken van mensen van bouwen. Waarschijnlijk zitten ook hier over de jaren heen trends in. Lange nachtelijke gesprekken worden in de ochtend en avond en over de dag heen wat berichtjes; dat is je nieuwe liefde die nu gebleven is, maar jullie wonen niet samen want jullie sturen goeiemorgen en slaap lekker berichtjes.
Nou ja, ik kan heel veel meer voorbeelden geven maar dat is hoe er gekeken wordt naar gegevens.
Vervolgens kan men dan idd pogingen doen om je te beïnvloeden dmv algoritmes in wat je te zien krijgt, maar ook wanneer je het te zien krijgt. In de avond heb je bijv wat minder discipline dan in de ochtend. Dus dan krijg je meer reclames om iets te kopen of om te gaan snoepen. Maar het wordt ook gebruikt om mensen hun stem gedrag in verkiezingen te beïnvloeden. Dat hebben we met name gezien tijdens de eerste verkiezing van Trump. (Cambridge analitica, daar is een hele documentaire van). En eigenlijk laatste verkiezing weer, toen via Twitter.