Trees Ja dat is ook zo. Je stukje over verstandelijke beperking bedoel ik.
Er zijn gewoon best veel mensen in de samenleving die zwakbegaafd zijn of nog daar onder (dus wel echt beperkt), die er tussendoor geglipt zijn in het vangnet en gewoon zelfstandig wonen en ‘functioneren’. En intelligentie is ook niet 1 ding. Het kan best dat mensen best handelingen kunnen aanleren en hun financiën kunnen regelen, maar sociaal emotioneel op een heel laag niveau functioneren, of andersom. Of mensen met foetaal alcohol syndroom, of een ‘beetje’ Down (want dat kan ook heb ik tijdje geleden geleerd). Heel vaak gaat dat ongemerkt van generatie op generatie over. Als ouders niet doorhebben dat ze zwakbegaafd zijn, hebben ze ook niet in de gaten dat hun kinderen dat zijn. En met de huidige maatschappij die steeds veeleisender, digitaler etc wordt, lopen mensen steeds vaker tegen de grenzen aan. Vroeger kwam je er nog wel mee weg op je fabrieksbaantje of als huisvrouw. Maar dat wordt steeds ingewikkelder en wat ook nog meespeelt is dat ook deze groep steeds ouder wordt.
Trees Niet helpend als je al enorm labiel bent, onzeker bent over je eigen kunnen met een heel laag zelfbeeld.
Nee en dat je dus bepaalde dingen gewoonweg niet snapt omdat je daar het niveau niet voor hebt om dat te snappen. Dat je moeder bijv zelf de link niet legt tussen mensen met een uitkering lui noemen en ondertussen zelf een uitkering trekken. Ze zal iemand dat wel hebben horen zeggen, en praat wat na. Maar verder komt ze blijkbaar niet in haar denkproces. Daar stopt het gewoon.
Het is op zich wel een interessant onderwerp hoor. Een vriendin van mij is al heel lang wijkverpleegkundige in een sociaal zwakke wijk waar dit ook steeds vaker een probleem is. Zij ziet steeds vaker mensen bijv die na hun leven lang bij de sociale werkplaats gewerkt te hebben, met pensioen gaan. En daarna helemaal vast lopen omdat hun structuur van naar werk gaan en de hulp/ aanspraak die ze daar hebben, is weg gevallen.