Ik word dus gestresst van mijn achterburen. Het zijn mensen van 55+ met volwassen kinderen. Zij is kleuterjuf in t gooi. Wij hadden van de oude bewoners al gehoord dat zij de achterburen wel eens op bezoek hadden gehad: ze vonden dat hun zoon in de zomer te hard praatte in de tuin. Snap ik, we wonen in een kinderrijke wijk met tuin aan tuin dus ja, je hoort soms letterlijk de gesprekken van de buren, het spelen van de kinderen etc. Ook onze buren met 3 kinderen (ken ik via via al langer) hadden toen ze hier een jaar geleden net kwamen wonen al de achterburen op bezoek gehad. En vorige week stonden ze (we wonen hier een maand 🫣) bij ons voor de deur. De mevrouw gaf aan dat ze als ze uit werk komt en onze kinderen spelen in de tuin er maar en dun struikje tussen zit en ze gestresst wordt van onze kinder geluiden. We hebben een trampoline en onze middelste kan wel luid spelen en onze jongste wil nog wel eens huilen. Nou heb ik altijd al de regel: pas na 9.30 naar buiten, 19 naar binnen of stil en huilen of gillen is naar binnen.
Maar zij kwam hier langs en ging onze kinderen een hand geven en vertellen dat ze er dus stress van krijgt als ze rustig zit en ze hoort ze spelen. Mijn oudste was zo onder de indruk dat hij gelijk zijn vrienden ging appen dat ze hier niet meer mogen afspreken. Nogal rigoureus vond ik dat en zeker omdat de oudste gewoon sowieso rustig is. Ik vind mijn regels eigenlijk al best netjes en als er een verjaardag is (altijd in de middag ik geef nooit feestjes) houd ik me altijd aan stilte, stuur altijd een berichtje dat er wat is etc. Maar goed ze ging dus tips geven 😒 zoals ze een voor een naar buiten doen en wilde over een maand dat we koffie komen drinken om te evalueren. Wij hebben de regels iets aangescherpt en gezegd dat ze jongens met 1 vriendje max tegelijk bij ons in de tuin mogen en meer vriendjes is de wijk in /voor het huis of naar binnen. Maar verder vind ik het du eigenlijk niet te doen. Want elke keer als mijn kind nu ook maar lacht krijg ik stress. Net zaten de buren bijv buiten te eten en ik was even aan het badmintonnen met de middelste. Maar je hoort die mensen letterlijk en zij dus ons ook en mijn middelste werd vrij enthousiast en maakte (niet gillen hoor) wat enthousiast geluid en toen hoorde ik haar al zuchten. Dus ik toch ook maar weer met hem mijn tuin uit.
Ik snap nu ineens waarom de rechter buurvrouw steeds haar 4 jarige aan het sssh shhh is en waarom haar kinderen altijd voor de deur spelen ipv in de tuin. En ik krijg nu al stress dat we in mei veel vrienden met veel kinderen krijgen voor een feestje van 15.30- 20 wat volgens mij best normaal is (zonder muziek) maar eigenlijk vind ik dat ook weer stom want ik vind dat we echt nette regels hebben maar voel me nu bijna een gevaar in eigen tuin…