Blue Ik vind dit trouwens ook heel naar klinken. Het zal je maar gebeuren. Wat een verschil met mannenlichamen hè.
Mijn ‘stief’nichtje is hier bijna aan overleden. Ze was gelijk met mij uitgerekend. Ze hield plotseling teveel extra vocht vast en al haar organen vielen er één voor één mee uit. Ze heeft er blijvende hartschade aan overgehouden en haar kraamtijd was op de ic. Ze is een week voor mij bevallen, maar de familie heeft het toen voor mij geheim gehouden. Waar ik ze echt dankbaar voor ben. Zij en haar zoontje hebben het nauwelijks overleefd en ze mocht daarna ook nooit meer zwanger worden. Ik heb het na mijn bevalling pas gehoord en het heeft toen heel veel indruk op mij gemaakt. Wat vreselijk kwetsbaar is je lijf dan toch 😟.
Zonnebloem het zal inderdaad waarschijnlijk wat anders zijn geweest. Ik was die 35 kilo de eerste keer heel snel kwijt ‘met dank aan’ een postpartum hypothyreoide (ontstoken schildklier). Tijdens de zwangerschap kwam ik juist teveel aan doordat mijn schildklier te traag was. Combi van eerst te traag en daarna te snel komt vaak voor, doordat het immuunsysteem onderdrukt wordt tijdens en na de bevalling weer opstart. Zo iets kan het bij jou ook nog geweest zijn? Je voelt je daardoor inderdaad vrij shit.
Baby met toebehorenden, extra bloedvolume etc wegen ook al behoorlijk wat en je kan ook echt extreem snel vet en spiermassa kwijtraken na een zwangerschap. Met een ontstoken schildklier was het bij mij ongeveer 4 a 5 kilo per week. Eerste week meer dan het dubbele.
Meer dan 10 kilo vocht vasthouden is fysiek gezien haast niet mogelijk en boven de 5 kilo is het al levensbedreigend. Het vocht gaat zich ophopen in je organen en bloedvaten met als gevolg hersenoedeem, longoedeem etc.
Ik ben er helaas nogal in thuis, omdat veel vocht vasthouden het gevolg kan zijn van deze vorm van cardiomyopathie. Veel familieleden hebben hier last van. Ik monitor dit ook bij mijzelf. Bij 3 kilo extra moet ik al contact opnemen.