Femkes herkenbaar! Ik heb van mijn 20-25e in een bouwmarkt gewerkt. Goede relatie met mijn collega’s, vertrouwde sfeer. Voelde me daar echt thuis. Maar alsnog waren daar die mannelijke collega’s van een jaar of 60 die opmerkingen maakten als ‘ik hang je aan je paardenstaart aan die balk, dan kan ik mooi naar je kijken’ (???). Of als ik iets zwaars moest tillen, dat hij achter me ging staan en zich tegen me aan drukte onder het mom van ‘ik help tillen’.
Of eentje die me berichten ging sturen op Facebook, terwijl ik hem duidelijk had gemaakt dat ik buiten werk geen contact met hem wilde. Hij had namelijk al eens om mijn nummer gevraagd, en dat had ik afgewezen.
Maar het gebeurde ook toen ik als 15 jarige achter de kassa zat bij de supermarkt.
Eén keer ging een man een liedje naar me zingen over dat roodharige meisjes goed kunnen zoenen.
Heb ook een keer een briefje met een nummer gekregen van een ex-gedetineerde volwassen vent. Ik was 15 hè, en dit gebeurde gewoon in het openbaar terwijl ik aan het werk was achter de kassa…
Of die keer dat we met vriendinnen naar het strand gingen met de trein (waren ook een jaar of 15). We zaten met z’n drieën in een vierzits. Kwam een man bij zitten die een vriendin ging betasten. Wij in shock natuurlijk, en hebben het in eerste instantie ‘laten gebeuren’. Uiteindelijk zei een van mijn vriendinnen heel moedig dat hij moest kappen, en toen droop hij af.
Gingen vervolgens andere mensen in die trein zeggen dat het zo knap van haar was dat ze dat durfde te zeggen 😳
oftewel: andere, volwassen mensen hebben dit zien gebeuren, durfden zelf niets te zeggen en lieten het ons zelf oplossen? In wat voor bizarre maatschappij leef je dan…
Oh, en ik heb meerdere zelfverdedigingscursussen gehad. Maar ja, of dat nou hielp 😣