Pimpelmeesje is ook zeker balen! Wij hebben ook best wel veel uitgezocht, maar veel is gewoon niet rendabel. Met een waterpomp gaat ons maandbedrag nog verder omhoog en dan heb ik het nog niet over de aanschaf/ aanleg. Airco, waarmee je ook kan verwarmen idem en ik hou absoluut niet van ‘koude’ airco, dus ook daarvoor hoeven we het niet te doen. Oh en een warmtepomp werkt vaak ook nog slecht en niet efficiënt in een groot slecht geïsoleerd huis. Waarschijnlijk krijgen we het daar ook niet warm mee.
Ons huis was ooit stal en ze hebben gewoon een laag beton gestort op het zand. Kun je niks onder, in of op spuiten. Je moet de volledig vloer openhakken als je iets wilt. Oppervlakte van ons dak is echt reusachtig en het dak moet er dan ook af. Van dat geld kan ik hier 200 jaar verwarmen, voordat het pas uitkan.
Pelletkachel is nog steeds onze beste aanschaf. Het wordt hierdoor veel warmer en het is veel goedkoper dan gas. Met cv enkel krijgen we het ook niet goed warm. Plus een pelletkachel is weinig werk en lekkere warmte. Ik druk op de aanknop in de ochtend en ‘s avonds druk ik hem weer uit. We hebben weleens overwogen om het hele huis te gaan verwarmen met pellets. Deze kan je dan aansluiten op je radiatoren ipv cv ketel. Neemt alleen veel ruimte in beslag en dan zouden we een deel van de bijkeuken moeten opofferen. Is op zich wel een optie en was toen redelijk betaalbaar. Die offerte is alleen al 5 jaar oud en zal nu wel veel duurder zijn.
Mijn man heeft in zijn werkkamer een infraroodpaneel om te testen. Beviel goed deze winter. Deze verwarmt de persoon en niet de hele kamer. Hierdoor efficiënter dan een elektrische kachel. Mijn planten vinden het echter niet leuk 😅. Mogelijk dat we op de kinderkamers infraroodpanelen in de plafonds monteren, maar moet nog uitrekenen of dit uitkan. Je hebt wel grote panelen nodig voor een relatief kleine ruimte vind ik.
Echt DE oplossing hebben wij ook nog niet gevonden. Mocht jij nog op iets nieuws stuiten, laat het gerust weten.