Hopsatee En nog steeds onthoud ik ook nog bijna alles. Daarom is mijn brein soms gewoon overprikkeld denk ik.
Ik zou het los willen laten maar mijn hoofd doet altijd alsof het 100 tabbladen open heeft staan…
Ja dat probleem heb ik ook.
Maar wat Trees zegt (ik geloof dat het Trees was) dat als je weet dat het ook opgeschreven staat dat het wel kalmeert Ik merk nu namelijk al wel dat als ik een lijstje maak èn vertrouwen heb in dat lijstje (die 2 echt samen) dan wordt mijn hoofd rustiger omdat ik weet dat het er is. Als ik dat zou doortrekken naar mijn alledaagse planning/takenlijstje dan is het misschien toch wel mogelijk...? (ik zie mogelijkheden 😂 )
Ik ben sinds gisteren (je moet een keer beginnen he xD ) om elke keer als er iets in mij opkomt het meteen op te schrijven. Ik heb een short cut ontdekt op mijn Mac waarmee ik met 1 knop een notitie kan openen! Misschien stom maar de handeling 'muis naar balk, op notitie-app drukken, op 'nieuw lijstje' of 'bestaand lijstje' drukken (of twijfelen of ik een nieuwe moet openen of ergens kan bijvoegen) dat zijn teveel handelingen (voor mij) op een opkomende scheet op te schrijven en dan schrijf ik het dus niet op. Maar met de command+Q shortcut heb ik direct 1 lijstje voor me zonder opties! (dat scheelt gewoon, merk ik nu al).
iMoeder Ik zou geen dag agenda halen.
Ik wil een saaie opa-weekagenda idd. Ze hadden hem hier niet bij de supermarkt dus ik moet hem bestellen denk ik.
iMoeder Ik gebruik een week agenda dus met tijdsblokken. Daar gaan als eerste alle werkdagen en schoolvakantie’s in. Die markeer ik met een kleur balk bovenin. Blauw is werkdag, geel zijn school vakanties en groen ben ik zelf ook vrij. Je zou ook de werkdagen van je man kunnen doen bijv. Daarna schrijf ik alle afspraken er in, op het goeie tijdsblok. Ik markeer die afspraken met roze. Vervolgens vul ik de rest van de dag met to-do’s. Dan zie je ook meteen of je daar tijd voor hebt. Vervolgens kun je ook nog opschrijven welke huishoudelijke taken je tijd voor hebt en bijv wat je gaat avondeten die dag.
Dit helpt heel erg! De volgorde van invullen ook! (ik loop daar gewoon al vast en dan komt er niets meer van terecht. Dan kan ik mijzelf een week forceren het te doen, maar als het gecompliceerd blijft voor me dan lukt het me na een tijdje gewoon niet meer.)
iMoeder Mijn to do’s vul ik meestal in de ochtend achter m’n bureau in, voor ik m’n mail open. Daarna open ik de mail en vul m’n to do’s aan met wat er uit de mail komt. Soms als het vol is zet ik ook meteen iets op voor de volgende dag. Ik zou het in jouw geval op een vast tijdstip doen, bijv als je zelf gaat ontbijten. (Als ik vrij ben ontbijt ik altijd pas als de kinderen naar school zijn, lekker rustig in m’n eentje)
Goeie om dit op een vast tijdstip te doen en inderdaad eigenlijk voordat je de eerste 'taak' van de dag doet.
Ik ontbijt ook nadat de kinderen naar school zijn dus dat is een goed moment!
iMoeder Zodra je eenmaal een systeem voor jezelf hebt, dan werkt het echt en lukt het loslaten ook beter. Want dan heb je vertrouwen opgebouwd in je systeem. En het maakt het gewoon stukken overzichtelijker en daarmee bespaar je in mijn ervaring een hoop tijd. Bij mij is daarmee niet alles uit mijn hoofd. Maar wel een hele boel.
Goalsss 😃
Trees Ik had het vroeger ook gewoon in mijn hoofd zitten en mijn agenda/ planner was een back up. Op zich hoeft dat toch ook niet erg te zijn? Loslaten is iets anders als iets bewust vergeten. Iets niet willen herinneren, lijkt mij heel lastig. Dat onthouden gaat vanzelf als het daarboven een beetje normaal werkt. Ik hoefde alleen nooit volledig te vertrouwen wat er in mijn hoofd zat, want ik had een betrouwbare back up. Bij twijfel kon ik deze raadplegen.
Daar heb je gelijk in. Zo heb ik het nog niet bekeken.
Trees Ik denk dat eerder de grootste winst voor mij was, dat je overzicht creeert. Vooral ook dat je ziet hoeveel ruimte heb ik op mijn dagen naast mijn werk/ afspraken voor andere taken en dat elk random ding wat in je opkomt, direct kan worden opgeschreven. Random dingen waren wel makkelijk te vergeten. Plus je ziet wat je wilt doen, realistisch is. Ik kan wel van alles in mijn hoofd hebben, maar er moest ook nog voldoende rust en ontspanning voor mijzelf zijn. Hierdoor liep ik mijzelf niet voorbij en kon ik betere prioriteiten stellen ipv alles doen wat in mij opkwam (en dat was vaak veel te veel). Als ik overweldigend raakte door het alleen al kijken naar mijn agenda, dan had ik teveel gepland en moest ik iets veranderen.
Ja precies, ik heb het precies de andere kant op, ik heb alles in mijn hoofd maar niets komt eruit want ik ben overwhelmed door alle chaos (in mijn hoofd) en spendeer dan teveel tijd aan rusten en ontspanning (wat niet werkt want cognitief ben ik super druk). Dat wil ik verbeteren met een planning; meer rust in mijn hoofd, meer actie in mijn lijf 🙂