[verwijderd] echt hoor... het werkt voor geen meter. Ik snap echt niet waarom 'ze' (therapeuten, het internet, mensen, ..) blijven vasthouden aan die planners voor adhd'ers want het werkt gewoon niet!
Omdat het wel werkt, als je het echt doet.. 😬 Ik snap de weerzin tegen agenda’s hoor. Ik heb echt alles al geprobeerd, papieren agenda, weekagenda, dagagenda, alles in m’n telefoon agenda, maandkalenders, bullet journal, geen agenda. De lijst is eindeloos. Uiteindelijk heb ik drie jaar geleden weer een papieren agenda gekocht voor het eerst in 10 jaar. En dat was uit noodzaak, zelfde als wat @Trees zegt, ik kon het niet meer allemaal onthouden en overzien toen het op m’n werk steeds drukker werd qua extra taken en afspraken dus ik moest wel. Ik had geen andere keuze meer, want waarbij ik voorheen nog wel eens weg kwam met iets vergeten heb ik nu dermate belangrijke dingen te doen op werk dat ik dat echt niet kan maken.
Goed, nu dus drie jaar dat ik een papieren week agenda bij houdt en een model heb gevonden die ik heel erg fijn vind. En nu gaat dat goed en scheelt echt zoveel aan drukte in m’n hoofd! Ik heb dat dus geleerd rond m’n 40e. Wil maar zeggen; er is hoop.
CrazyCatLady Maar de laatste was zit er in hoor, ze hangt hem straks zelf op dus ik kan zitten. (Voor een half uurtje, want fysio...)
Er is al veel over gezegd. Enige tip die ik nog heb; als je echt iets stinkends moet wassen op 40 graden vanwege dat het even niet anders gaat; schoonmaak azijn. Gewoon goeie scheut er bij gooien, weg vieze lucht. Oxi action helpt soms ook. Maar doe dit niet allebei tegelijk, dan schuimt je wasmachine weg.
Tot zover mijn ervaringen.
CrazyCatLady Dus ze móet praten over belangrijke dingen, maar tja... mascara ís toch belangrijk??!!
Iedere prikkel is belangrijk in haar ogen, en overal moet ook iets mee gedaan worden. En 9 van de 10 x is dat "tegen mama zeggen". Terwijl er misschien 1 op de 50 ook daadwerkelijk belangrijk is voor mij 🙈🙈
Ohhhh. Dit is dus wat mijn dochter doet…
Ik word er soms horendol van en begreep echt niet waarom ze soms 40 vragen achter elkaar stelt of op de meest gekke tijdstippen met hele verhalen komt.
CrazyCatLady Het is geen gebrek aan doorzettingsvermogen, want op andere vlakken heb ik dat wel degelijk. Het is gewoon een compleet onvermogen om mezelf gewoontes aan te leren. I
Super herkenbaar. Ik heb alleen wel gemerkt dat als ik eenmaal een week lang iets doe. Dan moet ik het daarna doen. Tegen het dwangmatige aan. Dus ik gebruik nu mijn eigen dwangmatigheid tegen mezelf. 🫠
Je zou denken, code gekraakt. Maar alsnog is het heel erg super mega moeilijk om gewoontes aan te leren. Het is me wel gelukt met de was.
[verwijderd] Maar voor mijzelf vind ik niets deprimerender en benauwender dan een schoonmaakschema.
Gevolg is dan wel dat ik het in mijn hoofd meedraag en het vast gaat zitten en veel werkgeheugen in beslag neemt.
Ik heb dezelfde weerzin tegen schema’s. Voelt heel benauwend en wordt daar recalcitrant van. Maar, ik heb dus wel gemerkt, dat als ik eenmaal wel een schema of vaste ochtend/avond routine volg. Dan geeft dat heel veel rust en juist vrijheid. Dus mijn ervaring is dat het heel zinvol is, om door je eigen weerstand en slaag-angst heen te gaan.
@CrazyCatLady Ik dacht dat ik je stukje over familie planner aan de muur ook had ge-quote. Maar blijkbaar niet.
Anyway. Ik snap de drang. Het mooi willen maken, kleurtjes, stickers etc, daarna niet meer naar omkijken. Been there, done that. Ik zou het juist simpeler maken. Ik kwam tot de conclusie dat zelfs de familieplanner zelf, met al die hokjes en namen, te veel prikkels was. En een week gaat te snel voorbij om bij te houden. Ik heb dus een grote (bijna a3 formaat) simpele Maandplanner hangen, op het zicht in de keuken. Geen plaatjes er op etc. Je ziet alleen de maand. Ik vul met kleuren mijn werkdagen, vrije dagen en (school)vakanties er op in (werkdag is blauwe balk, vrije dag is groene balk, schoolvakantie is gele balk). Dat doe ik een maand of 3 tegelijk. En daarna schrijf ik alle afspraken er op (privé, niet werk). En dat werkt dus wel. Het is puur functioneel en hoeft verder niet perfect of aesthetically pleasing te zijn.