CrazyCatLady Daar kon toen geen diagnose uitkomen, misschien ook vanwege haar leeftijd, dat weet ik niet meer.
Zo jong wordt er vaak een werkdiagnose gesteld omdat kinderen nog in ontwikkeling zijn. Vaak schreven wij dan op ‘vertoont kenmerken van adhd’, zodat er wel hulp kon worden opgestart op de klachten, maar zonder definitieve diagnose.
Op basis wat jij schrijft vind ik dat ze op latere leeftijd teveel aan het lijntje is gehouden onder het mom ‘trauma is voorliggend’. Bij twijfel snap ik dat ze eerst starten met behandeling om te kijken wat het effect hiervan is, maar ik vind het persoonlijk onzin, om eerst een volledige traumabehandeling af te ronden alvorens verder te kijken. Ik ken het dossier natuurlijk verder niet, maar wij evalueerden vaak al na 6-8 weken wat het effect van traumabehandeling op de klachten is. Als je dan nog niks hebt bereikt met emdr, gaat er toch echt wat mis.
Los daarvan is hyperactiviteit en impulsiviteit vaak wel een onderscheidend kenmerk. Sowieso op de manier zoals deze zich uit. Dat een kind aandachtsproblemen kan hebben door trauma is logisch, maar kinderen worden niet perse ‘allemaal’ druk en impulsief door trauma. Ik zou niet teveel in de diepte gaan, maar onder deze twee kenmerken vallen er nog wel een aantal onderscheidende criteria tussen trauma en adhd.
Ik werkte in de derde lijn met hele complexe casuïstiek bij doven en slechthorende kinderen en wij hadden continue dit soort vragen. Misschien dat ik er daardoor te makkelijk over denk en niet zo goed snap, waarom ze het zo lang hebben uitgesteld. Ik baseer mij natuurlijk ook op wat jij schrijft, maar ik begrijp het oprecht niet zo goed. Dat die psycholoog nu ook nog eens continue afwezig is, is helemaal ruk. Ik snap dat er geen vervanging te vinden is en dat iedereen zich binnen de jeugd ggz uit de naad werkt. Aan de andere kant, kan dit ook echt niet. Sluit van mij part tijdelijk je wachtlijst om degene die nu wel in zorg zijn wel fatsoenlijk te kunnen helpen. Dit halfbakken gedoe heeft niemand wat aan en is gewoon triest.