iMoeder het zijn meestal geen veren/ echt dons, maar een soort ecologisch dons gemaakt van een plant. Het heeft een speciale naam, maar daar kan ik even niet opkomen (edit: het heet Dupont sorona).
Zelf draag ik liever een ski-jas zonder dons met daaronder meerdere laagjes afhankelijk van de kou. Ik heb wel een strakke donzen (ook nep-dons) midlayer voor onder mijn ski jas voor hele koude dagen. Met meerdere laagjes kan je het makkelijker aanpassen, want met een paar graden boven nul en zon kan het al behoorlijk zweten zijn op de piste. Toen ik eerder nog fanatiek skiede droeg ik soms enkel een tshirt onder mijn jas en had ik de ritsen onder mijn oksels open voor extra frisse lucht. Voor een ski jas vind ik winddichtheid, de waterkolom en dat deze wijd genoeg is om makkelijk te bewegen en meerdere lagen onder te dragen, het belangrijkste.
Oh en een vakje op mijn mouw voor de ski pas. Mijn jongste had dat dit jaar niet en moest bij de poortjes hele rare bewegingen maken om haar pas in haar broekzak te laten scannen.