iMoeder ik heb het altijd als volgt begrepen; hypertonie is โenkelโ een sterk verhoogde spierspanning ten gevolge van een beschadiging in het zenuwstelsel. Spasticiteit is breder en hypertonie kan daar onderdeel vanuit maken. Het hebben van hypertonie kan een voorbode zijn voor het ontwikkelen van spasticiteit na een cva. Bij spasticiteit kan naast hypertonie ook sprake zijn van krachtsverlies/ verlamming, het hebben van spasmes (onwillekeurige bewegingen), toename van bepaalde reflexen, vaak meer pijn bij de pezen en gewrichten, grotere vermoeidheid enz.
Ik denk zelf nu dat hier veel langer al sprake van is, maar niet op tijd herkend is. Mijn been maakt al heel lang een rare ongecontroleerde beweging bij kou, schrikken, pijn, veel prikkels enz. Ik vraag mij nu zelfs af of mijn zogenaamde wel/ niet focale epilepsie niet gewoon een heel heftig spasme is?!? Gisteren direct na mijn nieuwjaarsduik maakte mijn been een zelfde soort beweging. Alleen wat minder snel en minder schokkend, maar het lijkt er wel op.
Ietjuh ik wist niet eens dat dit een optie is. De opties waren nu volgens haar waarschijnlijk medicatie (baclofen), spalk en/ of shockwave therapie. Botox kan schijnbaar enkel in kleine spieren of kleine spiergroep?
Ik steigerde dus direct bij het woord spalk, maar als een spalk enkel โs nachts kan, vind ik dat wel een goed idee. Ze begon ook nog over een rollator, zodat ik minder hoef te compenseren met de rest van mijn lijf. Toen steigerde ik ongeveer de kamer uit. No way dat ik achter een rollator ga lopen!