Vulpen officieel wordt een paniekaanval gezien als een kortdurende aanval gekenmerkt door lichamelijke klachten, zoals bijv hartkloppingen, transpireren, trillen, druk op de borst, moeite met ademhalen enz. Mensen denken vaak de eerste keer dat ze dood gaan of iets aan hun hart mankeren. Het is heel intens en kan zelfs traumatisch zijn.
Je hebt inderdaad ook wat jij omschrijft. Veel mensen noemen dit ook een paniekaanval. Een langer aanhoudend constant gespannen en nerveus gevoel met vaak wat mildere lichamelijke klachten door een continue verhoogd hormonale stressniveau. Wat ook super vervelend is, omdat het zo lang aanhoudt. Ik herken dit bij mij zelf ook meer. Het zijn niet eens gedachtes, maar een constant gespannen gevoel als reactie op overbelasting en geen overzicht meer hebben. Of als ik iets simpels niet snap, wat ik vroeger wel kon, maar daar zitten dan wel negatieve gedachtes achter (dat ik dom ben, echt niks meer kan en een idioot bent - super helpend dus ๐ซฃ).
Ik heb vorig jaar wel een paniekaanval gehad. Het werd echt conpleet zwart voor mijn ogen en kreeg geen lucht meer. Ik ben met hulp onder de koude douche gaan staan (geen idee waarom, puur op gevoel) en mij volledig gaan focussen op mijn ademhaling en de kou. Binnen een paar minuten nam het gelukkig af. Ik heb toen stiekem wel even mijn zuurstofpercentage gemeten. Wat uiteraard juist maximaal was door het hyperventileren. Ondanks dat ik weet dat je van een paniekaanval niet dood gaat, maar het puur een lichamelijke reactie is van een lijf vol met adrenaline en noradrenaline, vond ik dat op het moment moeilijk te geloven.
Het lijkt mij heel naar als je dit regelmatig hebt en ook heel erg vermoeiend. Hoe is het nu met je @Zonnebloem ?