Femkes ik begrens mijzelf ook. Vandaar dat ik vorig jaar ook 6 weken deed of mijn eigen kledingkast. Niet omdat ik zoveel kleren heb 😅.
Vroeger deed ik elk jaar alle kasten. Ik begon in de herfstvakantie en eindigde in de kerstvakantie. Elke week een kast of een deel van de kast (afhankelijk van de grootte /hoeveelheid werk). Op deze manier bleef het meer overzichtelijk en was ik niet uren per keer bezig. Max een uur per week was mijn regel, behalve in de vakantie meer. Alleen de afleiding in je hoofd uitzetten, bleef dan nog steeds een uitdaging. Ik heb iets in mijn handen, dan komt er naar aanleiding daarvan weer een herinnering of een idee op en voordat ik het weet zat ik fysiek een half uur niks te doen, maar in mijn hoofd heel veel onnuttigs te doen. Dat vond ik echt zwaar vermoeiend.
Nu kan ik niet meer kiezen en zit ik eeuwig te twijfelen over iets wel /niet wegdoen of ergens anders opruimen. Of ik blijf hangen in mijn beweging. Zet ik 20 keer achter elkaar hetzelfde in en uit de kast en heb ik geen idee wat de stap erna is, waardoor ik weer 10 minuten stompzinnig voor mij uit zit te staren. Ik doe het tegenwoordig altijd met hulp, zodat een ander het kan sturen.
Femkes Maar door alle spullen van elders wel apart te houden, maar niet meteen weg te brengen, word je veel minder afgeleid.
Dat deed ik sowieso, want het is totaal niet efficiënt om elke keer weer iets op te gaan ruimen in een andere ruimte. Ik snap de logica daar ook niet van. Je blijft dan heen en weer lopen en dat kost toch juist meer tijd en energie? Overigens doe ik dit nog steeds met het dagelijkse opruimen. Ik loop een rondje door huis en alles wat ik tegenkom gooi ik in een bak die ik mee draag. Daarna ruim ik het pas per ruimte op, want anders moet je continue schakelen en dat is vermoeiend. Als ik schoonmaak idem. Alles wat ik tegenkom gooi ik eerst in een bak, zodat ik mij kan focussen op het schoonmaken. De bak ruim ik daarna pas op.
Hobby gaat het nooit worden. Het blijft gewoon stom werk!