Liekje81 Wie weet denk ik er over 5 jaar anders over, ben nu bijna 43.
Ik denk dat het over 5 jaar al minder confronterend is dan dat je op 43e al volop in de overgang raakt. Een vriendin van mij was net 41 toen ze al volledig stopte met menstrueren en er volop in ging. Zij heeft het echt wel zwaar, omdat ze voor haar gevoel er nog niet klaar voor was om met opvliegers, depressieve buien, gewrichtspijn, laag libido, slaapproblemen etc te moeten dealen. Ze voelt zich daardoor echt een oud wijf (haar woorden 😉) en was ook best wel verdrietig toen ze te horen kreeg dat ze al in de overgang zat. Het hoort er dan misschien wel bij, maar de meeste vrouwen beginnen pas na hun 47e met de menopauze. Ik zou er nu ook nog niet klaar voor zijn. Laat mij nog maar heel wat jaren in de perimenopauze zitten.
Liekje81 Echter valt er tegenwoordig wel veel mee te doen.
Ik ben wel benieuwd wat? Ik heb behoorlijk wat vrouwen in mijn praktijk gehad gezien met echt heftige psychische klachten door de overgang, zoals depressies en angsten. Als je geen hormonen mag slikken, kreeg ik altijd de indruk dat er weinig was. Behalve dan de standaard dingen zoals bepaalde supplementen slikken, bewegen, gezond eten etc. Bestaat er nog andere medicatie ipv hormonen wat helpt bij de overgang? Mijn eigen huisarts deed er in ieder geval geen fuck mee, wat ik van deze vrouwen terug hoorden. Behalve dan eventueel hormonen voorschrijven. En als je deze niet mag, dan had je pech en kon je hooguit wat supplementen gaan slikken. Ik vond dit nooit zo hoopvol klinken 😬.