iMoeder En dan gewoon als 1 of andere hyperfocus maar gewoon niet los kunnen laten. Super vermoeiend. Ik zou echt graag tools leren hoe ik daar mee om kan gaan ( @Trees ?)
Ik denk de eerste stap is om bij jezelf te onderzoeken welke (onbewuste) positieveo opvattingen je over piekeren en/ of het rumineren hebt. Het klinkt wat gek, maar het blijven herkauwen is een vorm van gedrag. Als je 100% ervan overtuigd bent, dat het je niks oplevert, was je er al lang mee opgehouden. De meeste mensen weten de nadelen wel, maar zijn zich niet bewust van de voordelen.
Kort samengevat zijn het vaak een of meerdere van deze (en nu ga ik even lui copy page doen, omdat ik zo weg moet en graag nog op je wilde reageren).:
Functies van piekeren (edit volgende post die van rumineren - piekeren is meer toekomstgericht en rumineren is herkauwen van wat al gebeurd is):
Vermijden van ongewenste emoties:
Piekeren kan dienen als een manier om negatieve emoties, zoals angst of verdriet, niet te hoeven voelen. Door in je hoofd te blijven, leid je jezelf af van de emotie die je ervaart.
Controleren van de toekomst:
Mensen piekeren vaak over situaties die in de toekomst kunnen gebeuren, om zich voor te bereiden op mogelijke problemen of negatieve uitkomsten. Het geeft een gevoel van controle, alsof je de situatie kunt beïnvloeden of voorkomen.
Oplossen van problemen (schijnbaar):
Piekeren kan voelen alsof je actief bezig bent met het oplossen van problemen. Je denkt scenario's uit, analyseert situaties, en probeert mogelijke oplossingen te vinden.
Afleiding van angst:
Door te piekeren, ben je bezig met je gedachten en niet met de angstgevoelens die in je lichaam aanwezig zijn. Dit kan een tijdelijke verlichting geven, maar lost de angst niet op.
Op basis daarvan kun je gaan kijken wat je nodig hebt. Heel concreet bijv. voor mij werken oa de volgende dingen: compassie oefeningen, ik heb een hele fijn emotie oefening van 3 minuten, waarbij je heel bewust echt gaat voelen en met je aandacht naar je lijf gaat ipv in je hoofd blijven zitten en deze onderstaande oefening vind ik ook fijn. Mijn valkuil is namelijk alles rationeel willen benaderen en het willen begrijpen. Geeft mij toch een gevoel van controle en ik vermijd daarmee natuurlijk negatieve emoties door in mijn hoofd te blijven zitten. Misschien dat het bij jou wat anders is en ik wil best met je meedenken.
Deze oefening oa

Mocht er veel boosheid in je lijf zitten, dan kan een rotte vis brief schrijven ook opluchten. In deze link staan (even doorscrollen tot halverwege) uitleg over de rotte vis brief maar ook andere oefeningen, waar je misschien iets aan hebt.
https://www.psydate.nl/psycho-educatie-deel-4
En het is wel echt blijven oefenen. Het is ook niet mijn sterkste punt, maar ik merk wel dat het steeds beter gaat en ben al heel wat jaartjes bezig. Al vind ik sommige onderwerpen nog steeds super lastig. Ik heb echt een hekel aan mijzelf ‘machteloos’ voelen en jij denk ik ook??