Ah lieve @IAmWorthy, wat moet dit vreselijk zwaar zijn voor jullie! Hele dikke knuffel, en toch alsnog gefeliciteerd voor je dochter ❤️
Mijn kinderen waren iets jonger dan jouw dochter toen het contact met hun oma werd verbroken. (Niet te vergelijken natuurlijk met jouw situatie natuurlijk, ik wil alleen even zeggen hoe mijn kinderen daar mee om zijn gegaan) Zij hebben eerst ook zelf een verhaal bedacht waarom, en pas later, stukje bij beetje meer informatie gekregen.
Ik krijg uit jouw bericht een beetje de indruk dat je de stap heel groot maakt, tussen -ze weet nu niks- en -haar uiteindelijk alles vertellen. Maar je hoeft echt niet alles in een keer te vertellen hè?
Ik hoop uiteraard voor jullie dat je zoon gaat bijdraaien, en er helemaal geen langere termijn plan nodig is, maar mocht dat wel zo zijn, groeit jouw dochter daar vanzelf in mee.
Heeft ze een boek, film, verhaal of iets waar ze van houdt wat past bij de situatie? Iets waarbij een personage zich anders voelde dan de groep, en op zoek ging naar zichzelf?
Mijn eerste gedachte is (neem me niet kwalijk als ik het verhaal niet goed meer in mijn hoofd heb, is lang geleden 🙈) bijvoorbeeld Happyfeet, een dansende pinguïn die zich niet thuis voelt bij zijn zingende familie. Of Elsa, die moest Anna ook achterlaten om zichzelf te vinden omdat ze anders was.
Dat soort dingen hielp bij mijn kinderen heel goed, om je te verplaatsen in hun belevingswereld en vanaf daar vergelijkingen te gaan trekken, zonder dat er iemand als slechterik wordt aangewezen. Sommige pinguïns zijn gelukkig als ze zingen. Andere pinguïns als ze dansen. En soms passen ze daardoor niet bij elkaar.
Broers hoofd werkt een beetje anders. Hij is op zoek naar antwoorden/mensen wiens hoofd ook anders werken. Er is niks mis met hem, er is niks mis met jullie, alleen anders, en op dit moment gaat dat even niet samen.
En sommige mensen/dieren/wezens gaan op avontuur en komen daarna tot de conclusie dat thuis al die tijd de beste plek was, anderen gaan op avontuur en vinden een plek waar ze zich beter voelen. Je weet niet wat de toekomst gaat brengen, maar voor nu, broer is op zoek naar antwoorden, en daarom is hij weg.
Naarmate ze ouder word en haar belevingswereld groeit, komen er vanzelf momenten waar je stukje bij beetje meer informatie kan geven.
Maar voor nu, vooral niet te veel vooruitkijken. De toekomst ligt nog volledig open en kan alle kanten op, je hoeft nog niet te kijken naar wat je haar over 5, 10 jaar wil vertellen. Laat haar bepalen waar ze klaar voor is en geef haar de tijd om mee te groeien in het uiteindelijke verhaal.
Heel veel sterkte en een dikke knuffel ❤️