Ik denk dat dit bij ons vanaf dat de oudste een jaar of 3 a 4 is, regelmatig onderwerp van gesprek is aan tafel tijdens het avondeten. Het is nooit dat we er speciaal voor zijn gaan zitten. Het gaat eigenlijk vanzelf. Ik kan mij nog herinneren dat de oudste in groep 1 op bezoek bij de boer ging met school en dat daar een koe bezig was met bevallen. Thuis had ze het over de kalfjes en hoe die dan in de buik van de moeder kwamen. Dat leg ik dan uit en vervolgens maak ik een overstapje naar hoe het bij mensen gaat enz. Wij hebben ook nooit ‘seksuele’ woorden vermeden of gezegd dat als mensen gaan ‘knuffelen’ dat er dan baby’s komen. Altijd alles vertelt zoals het echt gaat. Nooit omheen gedraaid met allerlei vage eufemismes.
Ook direct zo jong al benoemd dat mensen niet aan je vagina of je billen mogen zitten of dat niemand je mag dwingen om aan zijn piemel te zitten. Dat deze stoute mensen dan zeggen dat je dit niet tegen mama en papa mag zeggen, omdat ze dan jou of iemand anders pijn zullen doen. Dat je dan net moet doen alsof je ze geloofd en het daarna wel aan ons moet vertellen. Zulke stoute mensen liegen namelijk, omdat ze bang zijn voor de politie, want ze horen thuis in de gevangenis.
Ook de positieve kant hebben we altijd benoemd. Dat seks heel fijn is als je ouder bent en je elkaar heel lief vindt. Mits je wel beiden wilt, maar dat je je nooit moet laten overhalen of iets tegen je zin in moet doen en dat je ook iemand anders nooit mag dwingen of overhalen.
Beetje op deze manier. Nu zijn de gesprekken wat volwassener uiteraard, maar we praten er nog steeds regelmatig over. Nu praten we ook over groepsdruk en je niet laten overhalen als je zelf niet wilt. Dat het belangrijk is dat je goed voelt, wat jij wil en als een jongen dat niet respecteert, dat het gewoon een eikel is.
Wij pakken gewoon de gelegenheden aan als deze zich voordoen. Zelf stellen ze niet echt vragen, maar ik denk door regelmatige herhalen dat het wel blijft hangen. Ik denk zelf dat je er niet jong genoeg mee kan beginnen. Hiermee leer je kinderen ook dat het normaal is om met jou hierover te praten, zodat als er iets naars gebeurt, ze hopelijk sneller naar je toe komen. Of als ze later vragen hebben, deze makkelijker aan je durven te stellen.