iMoeder En dan denk ik echt, huhhh. En steeds weer opnieuw hoor, blijf me erover verbazen. Blijkbaar past mijn beeld zich niet aan? Ik vind het soms echt heel bijzonder.
Ik kon mij ook vreselijk verbazen over sommige collega’s in mijn intervisiegroep. Dat ik dacht ‘Uh waar baseer je dat nu weer op’ of ‘uh ken je dat niet’. Waarschijnlijk dachten ze hetzelfde bij mij. Aan de andere kant denk ik dat het op doen van kennis en ervaring in je werk ook een voortschrijdend proces is. Je baseert je op wat je op dat moment weet en vaak weet je niet wat je niet weet. Iets kan vanuit mijn kennis ontzettend logisch zijn, maar misschien weet die collega iets waarvan ik niet eens weet dat ik deze kennis mis en is haar reactie veel logischer. Niet dat dit zo voor mij voelt, want op 1 collega na had ik oprecht het idee dat ik ‘beter’ was. Ik durf mijn eigen gevoel hierover echter wel in twijfel te trekken, want hoe betrouwbaar is mijn waarneming?
Ik weet dat ik dit onderzoek in 2016 heb gelezen en toen had ik al ‘ja’ geantwoord op de vraag of ik mijzelf beter vond. Als ik nu terugkijk op mijzelf in 2016 met de kennis van nu ben ik het helemaal niet met mijzelf eens. Ik vraag mij af (stel dat ik nog zou werken en mij hierin verder zou ontwikkelen) hoe ik over 10 jaar terugkijk op nu. Misschien denk ik dan wel hetzelfde als wat ik nu denk over mijzelf in 2016.
Nog een gedachtensprong, zou dit ook niet de verklaring zijn waarom we ons zelf hoger inschatten dan een ander op werkgebied? We beoordelen ons zelf met de kennis en ervaring, die wij zelf op dat moment hebben en deze is per definitie nooit volledig en enigszins egocentrisch gekleurd?
Overigens vond ik dit alleen vakinhoudelijk van mijzelf, want bijv op het gebied van werkgerelateerde ict kon ik echt de grootst mogelijk onzin uitkramen. Als het mij niet interesseert dan verdiep ik mij er ook niet in en zeg ik gewoon domme dingen.
Vulpen Maar ook wel te verklaren, denk ik. De dingen die je belangrijk vindt in je functie en waar je dus naar kijkt om zoiets te beoordelen zijn waarschijnlijk ook de dingen waar je goed in bent.
Ik weet niet meer welke verklaringen zij gaven (dit waren sowieso ook hypotheses en hadden ze niet verder onderzocht), maar deze vind ik wel heel interessant. Ik kan mij voorstellen dat dit zeker een rol speelt en als ik naar mijzelf kijk, doe ik dit inderdaad. Nu ik erover nadenk, misschien wel meer dan ik mij besef.