iMoeder Nee hoor, dat is echt niet zo.
Wat is niet zo? Dat de arbeidsomstandigheden op veel van de plekken waar kleding wordt gemaakt voor shein niet om te huilen is? Dat vind ik nogal naïef 😬
Het probleem is juist dat ze gebruik maken van zoveel verschillende leveranciers, waar te weinig controle op is vanuit shein en gebrek aan lokale handhaving. Er zitten heel veel rotte appels tussen en wij weten niet waar wat wordt gemaakt als we het kopen van een website als shein.
Er zijn echt zoveel betrouwbare bronnen/ onderzoeken, waaruit naar voren komt dat shein veelvuldig gebruik maakt van leveranciers met zeer slechte arbeidsomstandigheden.
Je hoeft alleen maar te googlen om een lijst van rapporten te vinden. Ik vond net zelfs een verslag, waarbij vorig jaar twee leveranciers zijn aangetroffen, waarbij sprake was van kinderarbeid. Het jaar daarvoor ook meerdere leveranciers waarbij sprake was van kinderarbeid enz. Ze staan echt niet voor niks op zo beetje alle internationale ranglijsten qua arbeidsomstandigheden onderaan/ scoren zeer slecht op ongeveer elk punt.
Ik vind voor mijzelf iig dat ik het niet moet gaan goed praten of moet gaan rationaliseren om mijn eigen cognitieve dissonantie te verminderen.
iMoeder Ik heb ook vrij veel van 100% katoen. Al is ook de ene katoen de andere niet
Katoen zegt inderdaad niks over de kwaliteit. Veel katoen is slecht geweven of slechte vezels. Katoen kan heel goed minder lang meegaan dan een synthetische stof. Op één of andere manier denken nog steeds heel veel mensen dat 100% katoen iets zegt over de kwaliteit.
iMoeder En op Vinted/ in vintage winkels, ik zie daar ook zelden wat leuke. Plus ja, mensen doen het niet voor niks weg. Ik doe zelf ook niet de leuke dingen weg. Je doet weg waarvan je denkt, nou is het toch net niet.
Daar kan ik mij haast niks bij voorstellen. Ja de leuke dingen zijn vaak binnen 1 a 2 dagen wel verkocht en je moet een goed algoritme hebben, maar zo beetje alles staat er wel op. Mensen doen kleding weg, omdat ze het niet meer passen, verkeerde maat hebben gekocht en vergeten terug te sturen, het toch niet bij hun figuur vinden passen, te gewaagd vinden en niet durven te dragen enz. Er zijn zoveel redenen waarom mensen iets weg doen.