Sevenof9 het was ooit een tijdelijke obsessie (daar heb ik regelmatig last van 😬), dus ik heb er best veel over gelezen. Er is inderdaad wel een redenering en motivatie achter de verschillende principes, maar ik bedoelde vooral een gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing met bepaalde ‘medische claims’ die worden gedaan. Er zijn wel studies gedaan, maar de resultaten waren erg wisselend en het bewijs van onafhankelijke studies matig.
Ayurveda is naar mijn idee vooral een levensstijl of levensfilosofie. Het is absoluut een goede manier van gezond eten, zelfzorg, ritme en regelmaat aanbrengen, beter omgaan met stress, beweging enz. Daar is denk ik heel veel gezondheidswinst in te behalen voor de meeste mensen en heeft naar mijn idee zeker een positief effect op levensstijl gerelateerde ziektes. Alleen ik denk zelf dat dit ook te behalen zonder veel van de ik noem het maar even typische Ayurveda eetregels/ adviezen en de naar mijn idee nogal beperkte indeling in doshi’s. Zoals bijv bepaald koud voedsel vermijden bij gevoelig voor stress zijn (weet even niet meer welke doshi dit is), maar in dat geval juist zoveel mogelijk warme maaltijden per dag eten. Ik volg het idee erachter met het waarom en het klinkt met wat fantasie zelfs logisch, maar fysiologisch gezien is er geen bewijs voor. Een gezonde levensstijl zonder dit specifieke advies heeft naar mijn idee hetzelfde positieve effect.
Ik sta absoluut wel achter de hele levensstijl an sich hoor, maar ik merkte dat ik afhaakte bij de hele theorie van het in balans brengen van je doshi’s/ energieen en het genezen van bepaalde ziektes. Ik was in eerste instantie heel enthousiast, maar hoe meer ik de diepte in ging, hoe meer het van mij af begon te staan.
(En klysmas of een kwartier lang mijn mond met olie spoelen, sla ik liever ook over - lijkt mij echt heel smerig)
Edit: ik moest even opzoeken hoe dat ook alweer met die klysmas zat, maar het idee is dat je dan een kruidenthee of bepaalde medicinale oliën in je anus spuit. Mijn doshi kan wel zonder 🫣