Nescio ik denk dat het inderdaad afhankelijk is van de reden waarom. Grenzen testen, kopieergedrag, aandacht, fouten maskeren etc.
Nescio omdat ze niet als zwak gezien wil worden of wil toegeven dat ze een fout heeft gemaakt.
Hier de jongste van 13 ook nog steeds om wat wij denken dezelfde reden. Er zijn natuurlijk heel veel volwassenen die dit om deze reden hun hele leven nog doen. Het is een vorm van coping.
Wij proberen zelf zoveel mogelijk in haar bijzijn onze fouten toe te geven, erover te praten (niet direct op haar gericht, want dan ontkent ze het), te benadrukken dat het niet erg is om fouten te maken, dat dit niks negatiefs zegt over iemand als persoon enz. Kan echter best dat ze het over 10 jaar nog steeds doet.
Ik ben daarin eigenlijk wel heel realistisch. Ik denk dat iedereen wel iets heeft, waarvan je denkt ‘dat is een beetje jammer’, zolang het maar niet teveel in de weg gaat staan van je algehele functioneren en je daardoor continue in de problemen komt. Ik denk ook dat dit soort negatieve trekjes steeds duidelijker worden als ze ouder worden. Kan ook best dat ze daar ook steeds beter mee om leren gaan en dat het weer afzwakt. Het is naar mijn idee wel een reden die wat dieper ligt en niet zomaar van de één op de andere dag weer verdwijnt. Jongere kinderen die grenzen uittesten is toch wat anders m.i. Overigens kon mijn jongste al heel goed liegen toen ze jonger was. De oudste heeft ooit een periode een poging gedaan, maar is er echt heel slecht in. Er gaat nog net geen wolkje boven haar hoofd knipperen met ‘ik lieg’.