Zonnebloem dit is gewoon een fase. Kinderen oefenen ook met ‘verkeerd’ gedrag om te onderzoeken waar grenzen liggen en wat het ze wel/ niet oplevert. Ik denk dat dit heel normaal gedrag is in de ontwikkeling en niks zegt over jouw opvoedkwaliteiten of dat ze zich onveilig voelen.
Sowieso denk ik ook dat het per kind verschilt. Mijn oudste is veel eerlijker dan de jongste. Jongste vindt het lastiger om fouten te maken en liegen vindt ze naar mijn idee ‘makkelijker’ dan toegeven. Terwijl wij al vanaf jongs af aan erin hameren dat wij niet boos worden, zolang je maar eerlijk bent en ons hier ook altijd aanhouden. Ze is gewoon wat sneller onzekerder dan de oudste, omdat ze nogal perfectionistisch is.
Ze gaan waarschijnlijk nog heel veel dingen doen, waarvan je denkt wtf heb ik verkeerd gedaan, maar ik denk zelf dat tot een bepaalde mate het wel gezond is als ze hun eigen fouten gaan maken. Of het nu liegen is, een snoepje in de winkel jatten of als puber ‘s nachts stiekem het huis uit sneaken. Ze leren ook door te ervaren en zolang je er maar over blijft praten met ze en volgens mij is dat iets wat je al hartstikke goed doet. Nergens voor nodig om onzeker te zijn over hoe je het doet 😘