Eigenlijk wil ik wat delen met jullie, ik heb hier best veel geschreven over de zorgen om onze oudste zoon, N. Maar sinds de zomervakantie gaat het echt zo onwijs goed, alsof er een knop om is. Hij loopt zelfs hand in hand met zijn broertje.🥰 Er lijkt ruimte te zijn om dingen te processen en dingen te kunnen benoemen. Zijn klas is aanzienlijk kleiner en daarmee zijn er ook kinderen naar speciaal onderwijs gegaan. Er is rust en daardoor ruimte voor N.
Ik weet nog dat @Hopsatee hier over schreef en dat ik mij er helemaal geen voorstelling van kon maken (wel was ik heel blij voor jullie!) hoe kinderen ‘opeens’ als een blad aan een boom zouden kunnen draaien. Nu weet ik precies wat je zelf hebt ervaren.
Het is misschien een klein voorbeeld maar voor ons als gezin mega groot; we hadden vandaag met onze hond een wandeling door het bos gemaakt en hij had het echt heel erg fijn. Gisteren vroeg hij al om een ijsje waarop ik had afgesproken dat wie die vandaag zouden kopen. Dat was allemaal helemaal prima.
Afijn, wij dus nadat we het bos uitkwamen naar de snackbar voor softijs. Die bleek dicht. En ergens krijg ik dan nog steeds stres.🫣 Hij keek mij aan en het enige wat hij tegen mij zij was; ‘ah dat geeft toch niks, ik vond het zo leuk met jullie in het bos dat is veel belangrijker!’
Hij geeft mij een knuffel en we lopen verder waarnaar ik doorvraag en ondertussen leg ik mijn hand op zijn borst en vraag hem of wat hij zegt ook zo voelt in zijn lichaam of dat hij ergens onrust bemerkt. Hij voelde geen onrust, dit was echt hoe hij het ervaarde.
Jaren, heb ik mij zorgen gemaakt om zijn emotieregulatie, jaren lang heb ik geregeld mezelf over geanalyseerd, kapot geanalyseerd, wakker gelegen, het allemaal perfect voor hem willen doen, ik heb hulp gezocht, tevergeefs hulp gekregen. Het werkte niet.
Ik miste echt de N van 2 jaar oud die tegen mij aan op de bank kwam liggen. En nu, in november word hij 8 en ligt hij weer tegen mij aan op de bank en zegt hij ‘mama ik ben zo blij dat jij mijn moeder bent’
En deze verandering heeft hij echt helemaal zelf gemaakt. Ik ben zo mega trots op hem!