Ik vertelde net voor de zomervakantie over het heftige 10-minutengesprek op school. Kort: het gaat niet goed met D sociaal, juf heeft haar en M, buurmeisje, uit elkaar gehaald, want het ging niet meer. D is weleens gemeen over anderen en claimt M erg. Afgelopen maanden nergens wat over gehoord, met 10-minutengesprek het bommetje dat er al contact is geweest met de ib'er, zonder ons daarin te betrekken. En dat juf van groep 7 zelf de tweetallen gaat maken, want anders zou niemand D kiezen. Andere juf was gelukkig een stuk genuanceerder. Die heeft zelfs gezegd dat met wat begeleiding, het wel goed gaat,, maar als ze stoppen met begeleiden, D weer in oud gedrag vervalt.
Ik kreeg daarna van buuf te horen dat ze de lijn van D en M uit elkaar op school, willen doortrekken naar thuis en ze dus niet meer met elkaar mogen spelen.
En dat gaat dan over 2 meiden die paar keer per week met elkaar speelden. M ging mee ijsje halen, zou mee gaan naar Horse Event, ging regelmatig mee naar de verzorgpony, en ik heb nota bene nog overlegd over dat ze met nog een ander vriendinnetje in de hut willen met de huttenbouw, en dat vonden ze prima.
Ik heb de vakantie gebruikt om alles te laten bezinken en heb vorige week het initiatief genomen om buuf te appen of ze open staan voor gesprek, aangezien de huttenbouw komende week is.
Om niet alles opnieuw te hoeven typen, hierbij het bericht dat ik naar een vriendinnenappgroepje stuurde:
Paar niet zo leuke dagen gehad. Zondagavond op mijn initiatief de buren gesproken. Die vertelde dat M laatste maanden bijna elke avond huilend in bed lag wegens hoe het op school liep met D. Dat ze van school uit eindelijk een beetje steun kregen, gaf hun het zetje om te zeggen dat M niet meer met D mag spelen. D zei weleens van die dingen als: als je niet meespeelt, mag je niet meer mee naar horse event. Claimde M erg. Buren schijnen al jaren bij school aan te geven dat het niet gaat met D en M samen in de klas. M heeft zelfs in groep 5 een half jaar lang op de gang in dr eentje gewerkt, zodat ze 'rust had van D'. Er bleek van groep 4 naar 5 al gesproken te zijn over dat D en M meer uit elkaar gehouden moeten worden. Daar is niks aan gedaan, of in elk geval niet genoeg. Met 10-minutengesprek afgelopen februari is door juf toegezegd daar beter op te letten, niet gebeurd, sterker nog, D en M hebben samen nog een project gedaan laatst 6 weken schooljaar. Toen buuf daarnaar vroeg op school met 10-minutengesprek, werd er gezegd: de meiden wilden het zo graag. 😳
Ik vroeg als het allemaal zo erg was, waarom M zo vaak hier speelde, ze mee mocht ijsje halen/naar Jetje/mee naar horse event, kreeg ik eigenlijk niet een echt goed antwoord op.
Toen ging het over de huttenbouw, de reden waarom ik het gesprek aan wilde gaan. Buren kort: wij willen M en D niet samen in een hut. Op mijn vraag hoe ze dat dan wilden oplossen, want niet mijn keus, dus hun probleem, wisten ze geen antwoord.
Ik heb dus uiteindelijk maar gezegd dat ik D dan wel terug zou trekken uit de hut.
Ik vind de hele gang van zaken erg naar, dat gesprek heeft me niet echt antwoorden gegeven, buiten dat school toch ook wel nalatig is geweest.
Ik vind het echt raar dat je kind er zo slecht aan toe zou zijn door D, maar dan wel ze zo vaak samen laten spelen. En ik heb nota bene nog overlegd over die huttenbouw, of ze dat hoed vonden, en ook toen zeiden ze dat dat goed was.
En nu is dus D de dupe. Die moest ik vertellen dat ze niet meer in de hut mocht. 😥
Uiteindelijk heb ik contact gehad met organisatie en de lijst met deelnemers gekregen. S en M hebben allebei een hut met anderen, die zaten allebei al vol. Bleek dat een klasgenootje van D, die hier weleens, niet vaak, speelt en ook op dr feestje was, nog geen hut had. Ik heb haar vader gecontact en gelukkig vond dat meisje het leuk dan samen een hut te hebben. Dus ben blij dat dat toch wel doorgaat.
D was verdrietig, maar ook een beetje boos over de hele situatie. Want M is ook niet altijd een lieverdje.
Hoe kan het in hemelsnaam dat je al een half jaar niks hoort van school, niks van de buren, en dat het dan nu zo moet gaan? F en ik gaan na de vakantie een klacht indienen en een gesprek met juf en directeur aanvragen. We vinden het zeer kwalijk dat het zo gegaan is. Je kan niet maandenlang niks aan ouders laten weten, en dan net voor de vakantie het bommetje laten droppen dat er al contact is geweest met de ib-er en het allemaal zo slecht gaat sociaal gezien met D in de klas.
Zondag na dat gesprek alleen maar zitten janken. Ik zag dat ze bij de overkant, bij M, nog wakker waren en ben daar om 22.30 huilend binnen gevallen. Zij snappen er ook niks van. Eigenlijk niemand die ik erover vertel snapt er iets van. D gedrag is natuurlijk ook niet ok he, maar dat heb ik bij de buren ook gezegd. Ik zal nooit zeggen: dat doet mijn kind niet. Overbuufjes zien natuurlijk ook dat D graag dr zin wil doen, maar M is heel simpel, die loopt dan gewoon weg en zegt dat ze niet meer wil spelen. 😆
Kreeg ik vanochtend ineens dit appje van buuf:
Hey Angeliek, ik zie je auto niet staan dus doe het even zo.
Is er een optie voor D om bij andere meiden uit de klas aan te sluiten met huttenbouw? Of bijvoorbeeld bij S of M? Of evt een ander clubje?
Ik heb gister M gesproken over de situatie met de meiden en zij heeft aangegeven dat het ook L's huttenbouw is en zij ook recht heeft om te kiezen bij wie ze in een hut wilt. L koos voor M. Niet omdat ze D minder aardig vindt maar omdat ze graag bij M in een hut wil. Aangezien huttenbouw steeds dichterbij komt wilde ik dit wel vandaag met je bespreken. Dit omdat ik alle 3 de meiden gewoon een leuke huttenbouw gun ondanks wat er speelt.
Dit heb ik terug gestuurd:
O, ik had toch zondag al gezegd dat ik D dan wel uit de hut zou laten?
Ik heb in elk geval maandag contact gehad met de organisatie en bleek dat Y nog geen hut met iemand had, die vond het wel leuk samen een hut te hebben. Dus dat is opgelost.
S en M's hutten zaten al vol.
We vinden nog steeds dat dit niet nodig was geweest, als er eerder wat gezegd was, en niet gezegd dat een hut met zn 3en prima was. Nu is D onnodig hard de dupe.
We hopen dan ook echt dat, mocht er wat bij M zijn door gedoe met D op school, wij daarvan op de hoogte worden gesteld.
De laatste week voor de vakantie zocht M D ook gewoon zelf op op school, wilde perse nog iets samen doen, ondanks dat D terughoudend reageerde. Het lijkt me dan handig dat M dat ook niet meer doet.
We zijn het geloof ik samen wel eens dat school nu meer moet doen. Dus goed als jullie en wij ook, snel daarover contact hebben met juf. Ik denk dat ikzelf de zondagavond voor begin school vast een bericht stuur voor een gesprek in de 2e week van school.
Maar wat ik al zei, mocht zich wat voordoen, laat het graag weten.
Hopelijk hebben ze allemaal een fijne huttenbouw.
Ik geloof dat ik dat wel netjes heb gebracht, maar ik ben ook gewoon erg boos op buren, school. Dat er geen signalen waren voor ons, niemand wat zei, en nu dit allemaal aan de hand is.
En begrijp me niet verkeerd: D's gedrag is niet ok. Maar ik had dat dan graag eerder gehoord, zodat je er wat mee kan.
Inmiddels zijn we bij de jeugdGGZ, intake gehad, wat gesprekken met ons, met D alleen. 3 september heeft D intelleigentieonderzoek en vullen wij vragenlijsten in tbv onderzoek naar ass/adhd, dat soort dingen. Dafnes zelfreflectie is soms wat afwezig en haar executieve functies lijken regelmatig op die van een 3-jarige. Dus komende maanden werk aan de winkel.
Nou, bedankt voor het lezen van dit enorme verhaal 🫣😄 Het heeft me slapeloze nachten, en veel huilen gekost deze vakantie. En dan toch ook weer bijzonder dat D meer naar me toe lijkt te groeien.