Trees zo gaat/ging het hier ook. Op de basisschool strikte afspraken rondom schermtijd en ik controleerde alles. Vanaf de middelbare school werd het soepeler, want kletsen met vriendinnen is niet hetzelfde als uren gamen. En Spotify is inderdaad ook heel belangrijk. Dus dat werd uitgebreid, maar niet na een bepaalde tijd 's avonds zodat je nachtrust er niet onder lijdt. Maar H is inmiddels 16, heeft al vakantie, dus op dagen dat ze niet hoeft te werken ligt ze later op bed dan ik. Ik ga niet tot 1 uur wakker blijven om telefoon-politie te spelen 😅
Ze moet zelf ook leren om op haar bek te gaan daarmee. Is ze moe de volgende dag omdat ze te lang heeft gebeld met vriendje? Pech. Niet mijn probleem 🤷♀️
Maar wat ik vooral ook heel belangrijk vind/vond, is de nare kant van internet. Wat doe je als je wordt lastig gevallen? Hoe controleer je of iets een betrouwbare bron is? Hoe ga je om met peer-pressure?
Ik heb al heel vroeg gesprekken gehad met hun over het versturen van naaktfoto's. Dat was een deel seksuele voorlichting en een deel media. Toen zaten ze nodig op de leeftijd dat ze dat nooit gingen doen, maar ja, ze gaan ook nooit seks hebben 😂
Maar ik heb vooral heel erg gehamerd op: als er ooit een moment komt dat je het wél wil doen: geen gezicht in beeld. Ik werd kei hard uitgelachen, maar we zijn inmiddels 5 jaar verder, H heeft inmiddels al 1,5 jaar een vriendje en die komt doodleuk thuis met een tas van de hunkemoller en de boodschap dat ze even haar haul gaat delen met R. Maar ze weet wel: geen gezicht in beeld 🤷♀️
Je houdt het niet tegen, dan liever dat ze er op een verstandige manier mee om gaan in plaats van een iedereen stuurt naaktfoto's, doe niet zo ouderwets. Want zo is het wel gewoon..
Trees Een smartphone staat niet gelijk aan enkel ‘slechte’ social media, maar is veel meer dan dat en is wel onderdeel van het leven van de meeste mensen
En dit ja. H werkt nu sinds ruim een jaar, 2e bijbaantje en heeft nog nooit post gehad van een werkgever. Contract tekenen? Online. Trainingen? Staan in het portaal. Vog aanvragen? Digid. Salarisstrook? Portaal. Maar ook: kortingscodes van kiko, pandora, hunkemoller... héél belangrijk als je een puber bent 😝
Vulpen Er wordt ook veel gesproken over een grens van 16 jaar voor social media
Oef, nee. Dat kan echt niet in deze wereld.
Zullen we ze meteen opsluiten? Want een middelbare school is niet net als de basisschool, waar je klasgenoten hooguit op 10 minuten lopen wonen. Die staat midden in het centrum, en het vriendinnetje waarmee ze willen afspreken woont 45 minuten fietsen de andere kant op. Dus even langs gaan om te kijken of ze thuis is gaat al niet. Dus wat, vooraf bellen naar de huistelefoon die niemand meer heeft? Wij hadden dat als alternatief (naast MSN, want wij deden precies hetzelfde vroeger).
Of met al je puberdrama moeten wachten tot na het weekend zodat je vriendinnetje weer op school ziet? In de pauze gaat niet, want geen privacy. Na school? En dan niet je ouders kunnen appen dat je later bent? Diezelfde ouders die een GPS tracker om je enkel bieden zodra ze kunnen lopen vinden het geen enkel probleem om gewoon te wachten op hun kind wat ergens voor het avondeten weer binnen komt vallen, zoals het bij ons vroeger ging? Echt niet..
Pubers hebben leeftijdsgenoten nodig om mee te kunnen praten. Dat is gewoon noodzakelijk voor hun ontwikkeling. Als ouder moet je ook helemaal niet willen dat ze alles met je bespreken zoals ze dat met vrienden doen, want sommige dingen wíl je niet weten. Ze hebben leeftijdsgenoten nodig om te leren van elkaar, om te groeien in zelfstandigheid, in weerbaarheid. Ze moeten op hun bek gaan, we kunnen ze niet in glazen kistjes stoppen.
En social media is ook echt niet alleen maar slecht hoor. H is heel erg geïnteresseerd in tiktok-psychologie. Maar daar leert ze wel nuttige dingen van, zoals liefdestalen in relaties en daarin communiceren, of het herkennen van Red flags. I heeft veel interesse in nieuws en politiek, wat haar maatschappijleer cijfer goed doet. Ze zijn beiden ook erg goed in Engels. Soms sturen ze me schoonmaaktips door die toevallig op hun for you page kom (ze willen heel graag dat ik scrub daddy's koop 😂). Muziek, Lego, kattenfilmpjes, mode, make up tips. Shit die wij vroeger uit de Fancy en de Yes haalde staat nu op tiktok. Het is lang niet zo slecht allemaal, het is echt niet zo anders als dat wij vroeger hadden. Alleen het medium is veranderd.