Ten eerste wat een nare situatie 😔
Aurora Deze arts heeft botweg gezegd dat ze tot eind december in de ziektewet mag en als ze het daarna nog niet aan kan, ze maar een andere baan moet zoeken.
Hoe reageert je werkgever in het geval van je collega? Een Arbo-arts heeft een adviesfunctie naar je werkgever, zijn advies is dus niet bindend. Je hebt ook recht op een second opinion. Los hiervan blijft het een rotsituatie, wat meer stress oplevert en dat is denk ik het laatste wat je kan gebruiken. Mogelijk is het een optie om voor de afspraak met de Arbo arts je angst en wat het nu met al met je doet te bespreken met je leidinggevende /werkgever?
Is er eventueel nog een andere Arbo arts binnen de stichting waar je heen kan?
Ik weet niet precies hoe de arbo-arts je belastbaarheid bepaalt. Bij mij werd het door de bedrijfsarts gebaseerd op de FML en deze wordt volgens mij heel vaak gebruikt. Hij nam deze niet gestructureerd af, maar ik las later in het verslag terug dat hij deze ‘losjes’ had gebruikt. Mijn man heeft toen deze lijst opgezocht online en heel veel punten uit deze lijst waren niet besproken, maar door de arts ingevuld als ‘geen beperking’. Wat helemaal niet klopte of ik was volgens hem ‘fors beperkt’ op punten, waarbij ik enkel een lichte beperking ervaar 🤦🏻♀️.
Misschien heb je er wat aan als je de lijst van te voren doorleest en voor jezelf opschrijft waar je last van hebt/ tegenaan loopt en dit lijstje meeneemt naar je gesprek. Ik zou niet aangeven dat je de FML bestudeert hebt, maar door een duidelijk overzicht te hebben van jd klachten ‘help’ je hiermee de Arbo arts wel om juist te scoren op zijn belastbaarheidsvragenlijst.
Ik ben zelf bezig met de voorbereiding voor mijn gesprek met de verzekeringsarts van het uwv. Een tip die ik bijv kreeg was om je daginvulling op te schrijven. Laten zien hoe je dag eruit ziet, want dat zegt ook iets over je belastbaarheid. Misschien kan je hier nog wat mee? En ik zou iemand meenemen. Zelf ga ik het gesprek ook opnemen (daarvoor moet ik van te voren geloof ik al toestemming vragen).
Heb je eventueel medische verslaglegging van bijv een poh, huisarts, psycholoog? Zo nee, deze eventueel vragen en meenemen.
Nog een laatste tip, die mij te binnen schiet. Ik zou het zo veel mogelijk houden bij de klachten, die JIJ nu ervaart. De oorzaak is je thuissituatie en de planning, maar het gaat er vooral om waar jij nu last van hebt, zoals concentratieproblemen, klachten van bijv vermoeidheid (hoe lang kan je bijv iets achter elkaar doen, hoe lang dan rusten) etc. Heel concreet dus en zoveel mogelijk bij jezelf houden.