LilyMilie ik heb zelf twee kinderen op het vo, dus dat helpt wel mee. Doordat ze beiden gepersonaliseerd onderwijs volgen, kan ik ook heel makkelijk meekijken met wat de ‘eisen’ zijn voor elke opdracht /werkstuk om een periodedoel voor een vak af te ronden. Mij valt op dat het niet enkel om het eindresultaat gaat, maar dat het ook gaat over hoe passen ze de stof toe, hoe is de ontwikkeling in vergelijking met het vorige periodedoel, wat hebben ze gedaan bij moeilijkheden enz. Het proces is minstens zo belangrijk als het eindresultaat. Ik kan mij voorstellen dat dit ook geldt voor een profielwerkstuk?
Het doet mij altijd wat denken aan mijn tijd op de universiteit. Daar ging het ook heel erg om een bepaalde manier van denken aan te leren, hierin kritisch naar jezelf en anderen te zijn, fouten maken, je eigen fouten ontdekken en oplossen en out of the box durven te denken, maar vooral het zelf ontdekken stond voorop ipv alles voorgekauwd krijgen. Hoe meer vrijheid ik had, in een opdracht, hoe beter. Ik vond dat dus echt heerlijk en het paste perfect bij mijn leerstijl (en bij mij soms wat eigenwijze karakter 😇), maar ik snap dat dit niet voor iedereen zo is.
Ik weet niet van welk niveau deze leerlingen zijn, maar op het vwo word je hier natuurlijk al wel op voorbereid (en de havo misschien ook, maar dat weet ik niet) en zullen ze niet met alles nog aan de hand worden meegenomen.