Ik werk al 17 jaar bij de huisartsenpraktijk waar ik nu werk. Die praktijk zit er al sinds 1992. Ik plak even een stuk uit de mail die mijn werkgever naar andere huisartsen in onze HAGRO (huisartsengroep) heeft gestuurd:
In 1994 kreeg ik een schriftelijk bevestiging van de Gemeente Haarlemmermeer dat ik voor onbepaalde tijd in -adres en plaats- praktijk mocht voeren.
In 2002 verkocht PGGM een hele trits woningen aan de huidige eigenaar die het plm. tien jaar later weer doorverkocht aan een andere bv van hem.
Uiteraard heb ik al die jaren in de veronderstelling geleefd dat deze eigenaar op de hoogte was dat ik een huisartspraktijk voerde.
Ook heb ik nimmer geheimzinnig gedaan over dit feit: er staat een bord op mijn deur, ik heb een internetsite, er werd regulier onderhoud, ook via de verhuurder, aan het pand gedaan.
Deze monteurs/bouwvakkers werden vriendelijk binnen gelaten en van koffie/thee voorzien.
Ook lijkt het mij onmogelijk 32 jaar lang stiekem een huisartspraktijk te voeren.
Ruim een jaar geleden kreeg ik een aangetekende brief waarin de verhuurder doet voorkomen dat hij in 2022 er achter kwam dat ik aldaar praktijk voerde en niet woonde. Hij liet beslag op mijn woonhuis leggen, wilde met terugwerkende kracht, sinds het moment dat hij eigenaar werd [2002], meer huur [het verschil tussen de prijs van woonruimte en bedrijfsruimte] en de wettelijke rente over dit verschil en dat ik binnen een maand het pand zou ontruimen. En hij begon een rechtszaak tegen mij.
Wij hadden goede argumenten tegen zijn eisen: verjaring, de verhuurder had in woonruimte geinvesteerd en ook het daarbij behorende rendement ontvangen [geen bravere betaler dan ik], hoe kan je de huurprijs van een bedrijfsruimte vragen als je niet de daarbij behorende faciliteiten levert?, ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik aldaar als huisarts werkte, etc.
Tot ieders grote verbazing, zeker van mijn advocaat en adviseurs, gaat de kantonrechter volledig mee in de eisen van de verhuurder en ik heb dus een groot probleem.
We moeten er dus binnen een maand uit. In een plaats waar gewoon geen andere ruimte te vinden valt. Ik ben wel echt in paniek. De WW, dat kost me 850 euro NETTO! En er zijn wel vacatures gelukkig, maar omdat ik hier al zo lang werk, zit ik in de top van schaal 6, terwijl 4 en 5 genoemd wordt in vacatures. Dat is altijd nog beter betaald dan in de WW gelukkig, maar toch.
Vriend gaat er in augustus wegens dat ie dan een jaar in de ziektewet zit ook al 500 netto op achteruit. Gaat allemaal wel lukken, maar vind het echt stressvol. En al die patiënten, die staan straks gewoon op straat en niemand neemt nog nieuwe patiënten aan. Echt verschrikkelijk dat een rechter dat zo bepaalt.