Net uitslagen bij de cardioloog gehad. In principe goed, in de zin dat er nog geen sprake is van gedilateerde cardiomyopathie (DCM), maar het wordt allemaal wel langzaam wat minder. De pompfunctie van je hart hoort >55% te zijn. Bij mij is deze nu 50-55%. Grensgevalletje dus, maar in het geval van DCM wordt de linkerhartkamer groter om de slechtere pompfunctie van de hartspier te compenseren en gaan mensen vocht achter het hart vasthouden. Heb ik beiden niet.
Mijn hartfilmpje was ook iets slechter tov de vorige. Iets met een bepaalde piek, die positief hoort te zijn en deze was bij mij vlak tot negatief en zat op of onder de ondergrens? Vorige keer was deze ook aan de lage kant, maar nu nog wat lager? Ik snap zelf niet helemaal wat hiermee bedoeld wordt (in de brief heeft ze het over: ‘ECG Vlakke tot neg T inferolateraal’, iemand hier verstand van?). Was iets om in de gaten te houden, maar nog niet zorgelijk.
Zodra ik meer dipjes krijg tijdens het sporten, moet ik direct aan de bel trekken. Verder regelmatig even een cardiologische check, mag blijven sporten (in deze fase juist nog verstandig om alles zo optimaal te houden) en een compliment over mijn gewicht gekregen. Belangrijk om op gewicht te blijven, zodat mijn hart niet onnodig belast wordt. Ene kant opgelucht, andere kant wel een beetje balen dat het langzaam toch wat slechter wordt.