iMoeder Is dat wilsbekwaamheid alleen mag worden getoetst door een arts die niet de behandelaar van de persoon is.
Klopt, ik dacht dat je bedoelde dat de arts in dit geval kon aangeven dat ze wilsonbekwaam zou was zodat ze wel direct opgenomen kon worden. Ik begreep dit al niet goed. Een onafhankelijke arts schrijft inderdaad enkel de verklaring, maar de beslissing ligt altijd bij de rechter. Een arts kan enkel bij spoed tijdelijk iemand als wilsonbekwaam benoemen zonder dat daar een rechter bij van pas komt. Gaat bijv om levensreddende behandeling, die niet kunnen wachten als iemand bewusteloos is.
In het geval van mentorschap, mag de behandelend arts of de behandelend psycholoog wel de verklaring schrijven. Mentorschap aanvragen is mede daardoor ‘makkelijker’ en geeft veel minder rompslomp. Het doel is ook anders.
——
Ik begin de situatie nu wel beter te begrijpen.
Ik lees online dat in deze situatie bij een opname voor op een open afdeling aanvragen mentorschap bij alzheimer wel de gebruikelijke route is ipv een RM. In haar geval moet er inderdaad enkel iemand worden aangesteld die voor haar beslissingen kan nemen en zorgcontracten mag ondertekenen. Ze toont verder geen verzet tegen opname en er zijn geen sprake van vrijheidsbeperkingen. Al schijnen sommige verpleegtehuizen een RM nog wel ‘standaard’ te doen bij alzheimer, maar juridisch gezien niet nodig. Fysiek kan ze ook niet echt veel meer en dat zal er vast niet beter op worden. Op zich snap ik nu wel wat de bedoeling en waarom.
Het enige wat ik nog niet snap is het ciz verhaal van mijn vader. Zul je zien dat er een hele andere instantie op bezoek was en mijn vader dit ervan had gemaakt. Zou mij echt niks verbazen bij hem.
Zo ben ik er onbedoeld dus wel weer inhoudelijk bij betrokken 🙄. Mijn man en ik moesten daar in de buurt zijn. We gingen even een kop koffie drinken. Pa vroeg of we meegingen, want ze hadden een afspraak voor een rondleiding ivm de opname. Ik was wel nieuwsgierig, maar het bleek dus veel meer dan enkel een rondleiding te zijn. Gevolg is dat ik nu weer anderhalve week drama appjes van hem krijg. Het is de schuld van de overheid, buitenlanders en meer van dit soort achterlijk geneuzel.
Volgens mij snap ik het inhoudelijk nu wel. Het lijkt echt hetzelfde beleid te zijn als op mijn werk als het gaat om het wanneer wel /niet toepassen van de wet zorg en dwang. Ik reageer vanaf nu alleen nog maar op de inhoud/ feiten in de appjes en dan heel kort en duidelijk met dit gaat er gebeuren en waarom. De rest negeer ik vanaf nu. Ik heb al gezegd dat het een rascistische kloothommel is. De waarheid kon ik in dit geval niet voor mij houden 😉.