Trees Nou…. Daar wil ik wel wat kanttekeningen bij plaatsen als je dat goed vind.
Ten eerste betekend bewindvoering en mentorschap niet dat je meteen tegen je wil opgesloten kunt worden. Een mentor mag soms medische beslissingen nemen, soms ook niet. Over het algemeen ligt de nadruk meer op het beheeen van de financiën, administratie en het regelen van huishoudelijke dingen die iemand niet meer zelf kan beslissen (je krijgt thuiszorg, maar die struikelen steeds over een stoeptegel, mentor laat iemand komen om stoeptegel te fixen, die orde). Maar dat betekend sws niet dat een RM altijd overgeslagen kan worden. Wat men vaak probeert is iemand met lichte dwang of onder andere voorwendselen naar een opname plek te krijgen. Vervolgens wordt de bopz toetsing pas gedaan na de opname. Dit noemen ze ook wel ‘bopz toetsing achter de voordeur’. Juridisch is het op het randje dus niet elke instelling staat er voor open om het op die manier aan te pakken. Als ik dit verhaal lees is er de keuze gemaakt de bopz toetsing thuis te doen. Dat is in principe hoe het ook bedoeld is. Dat hoeft geen beslissing van de casemanager te zijn, het kan dat de instelling niet aan ander vormen wil mee werken. Nou ja goed, dat is niet gelukt. En ik snap dat ze dit eerst wilden proberen. Want een RM kan inhouden dat je letterlijk door de politie uit huis gesleept wordt. Dat wil je natuurlijk liever niet. Nederland heeft wat verplichte ggz en gedwongen opname betreft gewoon echt wel hele strenge regels.