Hopsatee ik vind er dus ook echt geen bal aan, maar ik vind het inderdaad iets wat erbij hoort. Overigens heb ik echt niet van alles verstand. Ik weet nog dat mijn man jaren geleden begon over bitcoins. Wist ik nauwelijks iets van af, maar ik wist uiteraard wel wat we op onze rekeningen hadden staan en dat het geen hele nare consequenties zou hebben als we het geld kwijt zouden raken. Ik heb mij er toen wel inhoudelijk in verdiept, maar eerlijk gezegd volg ik het allang niet meer. Mijn man wel en hij overlegt met mij als hij ‘grote’ beslissingen wil nemen. Dan check ik wat grafiekjes en geloof ik het wel weer.
Ik denk niet dat je beiden overal even veel verstand van hoeft te hebben, maar het is wel handig enige basiskennis te hebben. Plus wat inzicht in je eigen financiën te hebben zodat je kan inschatten of iets wel of niet verstandig is.
Als één van beiden een eigen bedrijf zou hebben, dan lijkt mij het ook logisch dat je even overlegt bij grote beslissingen, zoals ik overweeg om flink uit te breiden of een nieuw pand te kopen enz. Je komt niet op een middag thuis met de mededeling ‘schat, ik heb even een nieuw pandje van 5 ton gekocht hoor’. Mijn man was ook altijd aanwezig als ik een afspraak had met mijn boekhouder om mijn financieel jaarverslag van de praktijk te bespreken. Al was het alleen maar om mij wakker te houden 🥱.
Ik heb echt veel meer begrip voor de vrouw die van niks weet omdat haar man een manipulatieve klootzak is, die haar financieel steeds verder buitensluit, dan een vrouw die er zelf heel bewust voor kiest om zich helemaal nergens in te verdiepen, omdat ze dat wel relaxed vindt.